کد خبر: ۲۰۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
پرستاران ایرانی همواره از تبعیض آشکار در حوزه درمان و سلامت انتقاد دارند؛ تفاوت فاحش دریافتی پزشکان با درآمد ناچیزِ پرستاران و کادر درمان کشور که در صف مقدم خدمت‌رسانی به بیماران هستند، مساله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد
شفاآنلاین>سلامت> حسین علی نسائی با استناد به نتایج یک مقایسه بین درآمد پرستاران و پزشکان در ۱۴ کشور جهان گفت: هیچ کجای جهان، درآمد پزشکان، هزار برابر پرستاران نیست!

به گزارش شفاآنلاین، پرستاران ایرانی همواره از تبعیض آشکار در حوزه درمان و سلامت انتقاد دارند؛ تفاوت فاحش دریافتی پزشکان با درآمد ناچیزِ پرستاران و کادر درمان کشور که در صف مقدم خدمت‌رسانی به بیماران هستند، مساله‌ای است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

پیش از این، روزنامه سپید (روزنامه تخصصی پزشکی)، نسبت دریافتی پزشک به پرستار را در ۱۴ کشور بررسی کرده؛ این نسبت تقریبا از ۱.۵ تا حداکثر ۳ برابر است. کمترین تفاوت در کشورهایی مثل سوئد و اسپانیاست که در آنها، این نسبت کمتر از دو برابر است و بیشترین تفاوت نیز متعلق به آفریقای جنوبی و ایتالیاست که پزشکان کمی کمتر از چهار برابر پرستاران درآمد دارند.



اما این نسبت در ایران چگونه است و پرستاران در ارتباط با این تفاوت درآمد چه عقیده‌ای دارند؟

حسین علی نسائی (عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور) در ارتباط با این موضوع به «دریافتی‌های نجومی» برخی پزشکان متخصص در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: اختلاف حداقل ۴۰ برابری بین درآمدِ  گروه پزشکان و گروه پرستاری در ایران وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین اختلاف دریافتی وجود ندارد؛ این اختلاف گاهی اوقات به چند صد و حتی ۱۰۰۰ برابر هم می‌رسد؛ این یک واقعیتِ انکارناپذیر است که برخی متخصصان پزشکی در ایران، چنین درآمدهای افسانه‌ای دارند.

طرح تحول سلامت، یک عامل تبعیض است

وی با تاکید بر اینکه یک عامل افزایش تبعیض، خودِ طرحِ «تحول سلامت» است، افزود: در طرح تحول سلامت که یک طرح شدیداً پزشک سالار است، تعرفه‌های پزشکی چندین برابر شد؛ این درحالیست که پرستاران سال‌هاست خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند. سالهاست دوندگی می‌کنند و به هر دری می‌زنند تا «حق مسلم» خود را از نظام درمان کشور دریافت کنند اما افسوس که صدایشان به جایی نرسیده‌است؛ هرچه نامه‌نگاری و رایزنی کرده‌اند؛ طومار امضا کرده‌اند، به قانونگزاران و مسئولان مراجعه کرده‌اند، فایده نداشته است. بیشترین زحمت را پرستاران متحمل می‌شوند، اما دریغ و درد که حاصلِ این زحمت، نصیب دیگران می‌شود.

طرح تحول سلامت هم به صندوق‌های بیمه‌ای ضرر زده است و هم به مردم؛ پس چرا بر ادامه‌ی این طرح اصرار دارند؛ چرا ناکامی را نمی‌پذیرند؛ همه فعالان صنفی پرستاران در این زمینه متفق‌القول هستند که «پزشک سالاری» حاکم بر وزارت بهداشت اجازه نمی‌دهد از ادامه اجرای طرحی که پزشکان را «نجومی‌بگیر» کرده، انصراف بدهند.

حسین علی‌نسائی نیز معتقد است طرح تحول سلامت، تضاد طبقاتی حاکم بر بخش درمان(Treatment) کشور را چند برابر کرده‌است؛ از آن سو، این طرح، بیمه‌ها را به مرز فلج شدن کشانده ولی هنوز از آن «حمایت» می‌شود.

این فعال صنفی پرستاران ادامه داد: دوستانی که می گویند از طرح تحول انتقاد نکنید؛ بهتر است سخنان آشکار یک نماینده مجلس را بشنوند و بعد کلاه خودشان را قاضی کنند؛ نیکفر (نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عضو کمیسیون بهداشت و درمانِ مجلس شورای اسلامی) در مراسم افتتاح یک بیمارستان گفته است "درست نیست که هشت متخصص ۵۲ میلیارد بگیرند و تنها یک متخصص ۵۰ میلیارد تومان در طول یک سال از یک بیمه دریافت کند."

آن یک نفر که ۵۰ میلیارد گرفته است، خودِ فاجعه است!

علی‌نسائی ادامه داد: این سخنان خود گویای عمق فاجعه است؛ گویای این است که تبعیض و تفاوت در نظام درمانی ایران،  تبدیل به یک خصیصه‌ی جاگیر و نهادینه شده است؛ جناب آقای نیکفر آن یک نفر که ۵۰ میلیارد گرفته است، خودِ فاجعه است؛ اما نیک بنگرید همان ۸ متخصص هم زیاد از حد گرفته‌اند، یعنی هر یک حدود ۵۵۰ میلیون تومان به صورت ماهانه دریافتی داشته‌اند و البته جالب اینجاست که این پول‌ها را در بخش دولتی گرفته‌اند؛ آخر این چه نوع دفاع و قیاسی است؟!! آنقدر تبعیض و  فساد سیستماتیک در حوزه درمان کشور ریشه دوانیده که جنابعالی را مجبور به چنین قیاس عجیبی بین «بدتر» و «فاجعه» نموده است. این قیاس، از قیاسِ معروفِ «بد» و «بدتر» هم عبور کرده است.

او خطاب به نماینده مجلس ادامه می‌دهد: جناب آقای نماینده، آیا در همان بیمارستان فوق‌الذکر از پرستاران، کادر درمان و نیروی کار بخش‌های مختلف پرسیده‌اید که چقدر  درآمد ماهانه دارند؟ آیا می‌دانید که پرستاران همان بیمارستان و البته همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور، شیفت‌های طولانی کار، مصائب تعامل با مریض و مردم و هزاران مشکل دیگر را تحمل می‌کنند اما درآمدها نصیب دیگران می‌شود؛ نصیبِ «از ما بهتران»؟! آیا می‌دانید که در همان بیمارستان‌ها، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، پرستاران(nurses)، بهیاران و کادر درمانی هستند که در هزینه‌های مسکن درمانده‌اند؛ کسانی که «نمی‌توانند» هزینه‌های تحصیل فرزندانشان را بپردازند؟! آیا اینها را می‌دانید؟!

میانِ ماه ما تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور  ادامه می‌دهد: جوری عنوان  نفرمایید  که انگار به آن ۸ نفر ظلم شده! درحالیکه همه پزشکان  مرز «نجومی‌بگیری» را رد کرده‌اند. همین سخنان خود گواه روشنی‌ست از درآمدهای ۱۰۰۰ برابری پزشکان؛ این اظهارات خود، یک نمونه مستند از تبعیض هزار برابری‌ست؛ دلیل و مدرک دیگری لازم نیست.

وی در پایان می‌گوید: فقط یک سوال باقی می‌ماند؛ کجای جهان چنین تبعیض فاحشی در نظام درمانی حکمفرماست؛ ما نظام‌های سوسیالیستی و یا دولت‌های رفاه را مثال نمی‌زنیم؛ در کشورهای سرمایه‌داری هم یک درصد این بی‌عدالتی‌ها وجود ندارد؛ کافیست جدول مقایسه‌ای روزنامه‌ی سپید را نگاه کنید تا خودتان دریابید که میانِ ماه ما تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است.ایلنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: