کد خبر: ۲۷۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - 2021February 08
رییس سازمان پزشکی قانونی:
رییس سازمان پزشکی قانونی بیان کرد:سازمان پزشکی قانونی یک سازمان فنی و علمی است و علاوه بر خدمت رسانی در حال تلاش است که برای کشور خلق ثروت کند و این ثروت دستیابی به مرجعیت علمی است.
شفاآنلاین>سلامت>رییس سازمان‌ پزشکی قانونی گفت: تا کنون با همکاری سازمان زندان‌ها، ۹۲ هزار نمونه ژنتیک از زندانیان در بانک ژنتیک پزشکی قانونی استخراج شده است.

به گزارش شفاآنلاین:عباس مسجدی آرانی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: از این ۹۲ هزار نمونه گرفته شده، ۲۵ هزار نمونه تبدیل به پروفایل شده است.

وی ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر تصریح کرد: اخلاص امام(ره)، مردم را از استعمار و حکومت ستم شاهی نجات داد و این انگیزه و زحمات امام(ره) برگرفته از خلوص نیت ایشان بود.
مسجدی آرانی ادامه داد: اخلاص و ایمان امام(ره) بود که در مقابل همه دشمنان ایستادگی کرد و مردم با جان خود به فرمایش امام(ره) لبیک می گفتند؛ اخلاص و ایمان امام(ره) خودباوری را به مردم القا کرد و این خودباوری باعث پیشرفت کشور شد.

** پزشکی قانونی در راستای تحقق سند تحول قضایی تلاش می کند

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: سازمان پزشکی قانونی علاوه بر وظایف خود در راستای تحقق سند تحول قضایی تلاش می کند در این سند علم و پژوهش به عنوان آشکارترین ابزار عزت و قدرت کشور معرفی شود. سازمان پزشکی قانونی یک سازمان فنی و علمی است و علاوه بر خدمت رسانی در حال تلاش است که برای کشور خلق ثروت کند و این ثروت دستیابی به مرجعیت علمی است.
وی ادامه داد: امروز خدمات پزشکی قانونی جز لاینفک پرونده های قضایی برای اجرای عدالت است البته علاوه بر وظایف سازمانی براساس ابلاغ سند تحول قضایی در حال تلاش هستیم و چرخش هایی در این راستا داشته ایم. 
مسجدی آرانی خاطر نشان کرد: یکی از این چرخش ها همکاری با سایر دستگاهها و عدم اکتفا به وظایف حداقلی، همچنین نگرش بدیع برخوردار از عقلانیت به جای پیش فرض های ذهنی بود که ممکن است در دستگاه وجود داشته باشد.

** یک ششم‌ کارکنان پزشکی قانونی مبتلا به کرونا شدند
وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا در کشور (اسفند ۹۸) نه تنها هیچ تعطیلی نداشته ایم بلکه هیچ خدمتی کاهش پیدا نکرد و ۶۳۰ نفر از همکاران ما مبتلا شدند و سه نفر نیز در این راه جان خود را از دست دادند و یک ششم نیروهای ما مبتلا به کرونا شده اند.

** بیش از ۹۵ درصد کمیسیون های پزشکی به صورت آنلاین بررسی می‌شود

مسجدی آرانی با اشاره افتتاح مراکز پزشکی قانونی گفت: در استان تهران، واحد شرق و غرب در حال بازسازی هستند و بیش از ۹۵ درصد کمیسیون های پزشکی به صورت آنلاین بررسی می شود. 
وی گفت: همچنین نرم افزار جامع تخصصی نیز در حال ارائه خدمت است و امیدواریم در حوزه تشریح، کمیسیون و آزمایشگاه این نرم افزار بتواند خدمت ارائه کند در حوزه تامین کیت ها ی آزمایشگاهی با همکاری سازمان زندانها در تکمیل بانک اطلاعاتی پروفایل را تکمیل کنیم. 
 رییس سازمان‌ پزشکی قانونی ادامه داد: خط قرمز ما بی احترامی به مردم است و رعایت تکریم ارباب رجوع از موضوعات مهمی است که دنبال می کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی اندیشکده پزشکی قانونی گفت: استفاده از ظرفیت روانشناسان و جامعه شناسان در پزشکی قانونی، به روز رسانی پرونده ها تعامل با دولت و مجلس برای ما برکات داشته است. کشف تصادفات ساختگی و خودزنی از خبره بودن کارشناسان ما است. استاندارد سازی خدمات از دیگر اقدامات ما است. امروز در سازمان پزشکی قانونی در مرز دانش حرکت می کنیم.  
مسجدی ادامه داد: ۳۰ باب منزل مسکونی  مردم در استان لرستان و خوزستان که در سیل سال گذشته تخریب شده بود توسط همکاران ما نوسازی شد.
وی درباره وضعیت نیروهای پزشکی قانونی گفت: یک سوم نیروهای ما قراردادی هستند و با پیگیری های انجام شده در سال ۹۹ بحث همترازی آنها برقرار شد و تلاش می کنیم تا تغییر وضعیت استخدامی برای آنها نیز انجام شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی درباره آموزش و پژوهش افزود: سه وظیفه پزشکی قانونی در حوزه آموزش و پژوهش است. همچنین سامانه پژوهش راه اندازی شده است. در راستای اقدامات پیشگیرانه کارشناسان پزشکی قانونی برای پیشگیری از قصور در بیمارستان ها حضور دارند.
وی ادامه داد: شناسایی هویت پیکرهای جان باختگان ناوچه کنارک، برخورد تریلی در محور اسفراین، حادثه بیمارستان سینا اطهر و سقوط بهمن در ارتفاعات تهران از دیگر اقدامات ما در چند ماهه اخیر بود.
مسجدی آرانی تصریح کرد: خواهش ما این است که نیروهای جوان متخصص را جذب کنیم و طی سه الی چهار سال آینده انتقال تجربیات از افرادی که در سن بازنشستگی هستند به نیروی های جوان صورت گیرد برای ارتقای سلامت کارکنان نیز دوره های آموزشی برگزار شد با توجه به نوع کار در پزشکی قانونی کارکنان ما با مشکلات افسردگی در مراتب مختلف مواجه هستند. پوشش بیمه تکمیلی به صورت صددرصدی برای نیروهای پزشکی قانونی صورت گرفت.

** برای ۳۷۰ هزار بیمار از بافت های اهدایی استفاده شد 
وی درباره پیوند قرنیه چشم گفت: اجساد افرادی که به امانت به ما سپرده می شود ما پس از کسب رضایت خانواده بخشی از اعضا را برای درمان بیماران استفاده می کنیم. بانک سلول بافت و عضو طی سه سال گذشته ۳۷۰ هزار بیمار را تحت پوشش قرار داده و باعث شده بیماران سلامتی خود را بدست آورند.

** کمبود اعتبار داریم

وی ادامه داد: در سازمان کمبود اعتبار مواجه هستیم پایه اعتبارات ما ضعیف است ما یک سازمان خدمت رسان هستیم اگر بودجه ما یک درصد تامین  نشود ۲۰ مرکز ما ممکن است تعطیل شود. دستگاههای ما بسیار گران قیمت است اما رشد بودجه ما ۱۰ تا ۱۵ درصد است. مشکلات حقوق کارکنان و طاقت فرسا بودن کار کارمندان پزشکی قانونی است البته ۲۰۰ نفر به استخدام این سازمان در آمده اند.
مسجدی آرانی تصریح کرد: اکنون ۴۰۰ هزار متر کمبود جاداریم و با مشکل کمبود ابنیه مواجه هستیم. همچنین ۳۸۵ مرکز ملک سازمان پزشکی قانونی است که ۱۸۵ باب ملکی است و بقیه آن استیجاری و امانی است.

** در کمترین زمان کار تشخیص جسد قاضی منصوری انجام شد
وی درباره پرونده قاضی منصوری گفت: بررسی ها در این پرونده انجام شد و شرح جسد و تشخیص صورت گرفت و کمتر از ۴۰ روز به جهت حساسیت نظر کارشناسی خود را اعلام به مرجع  قضایی کردیم، بقیه مسایل به عهده آنها است.

مسجدی آرانی درباره دادپزشک گفت: همکاران ما برای نزدیک ۷۰ هزار نفر طی ۹ ماه گذشته جواز دفن از طریق طرح دادپزشک صادر کردند. این موضوع را برای خدمت مناسب تر و ارزان تر در سراسر کشور ساماندهی کردیم‌.
وی افزود: در ۹ ماهه گذشته در حوزه معاینات بالینی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده و در حوزه معاینات اجساد حدود ۴۸ هزار پرونده را بررسی کردیم و به صورت کل در حوزه نزاع ۱.۵ درصد و در حوزه متوفی‌های تصادفات ۱۴ درصد کاهش داشتیم.

مسجدی آرانی با بیان اینکه ۲۱ پروژه مربوط به سازمان پزشکی قانونی در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد، تاکید کرد: در استان قم کلانتری‌ها به سیستم پزشکی قانونی و قوه قضاییه متصل هستند. در برخی استانها این ارتباط الکترونیکی هنوز به وقوع نپیوسته که از عزیزان در نیروی انتظامی می‌خواهیم در اجرای این فرآیند اقدامات خود را انجام دهند.

وی درباره سقط جنین گفت: در دو ماه گذشته برخی افراد غیرعلمی اظهار نظرهایی در این خصوص داشته اند. در حوزه نظام سلامت اگر جنینی دچار اختلال شدید باشد و برای مادر و خود جنین تهدید باشد سقط با شرایط خاص و براساس قانون انجام می شود. چالشی در کشور وجود دارد با عنوان سقط جنایی که باید دستگاههای متولی تمهیداتی برای آن بیاندیشند. البته ما با دادستان این موضوع را دنبال می کنیم و امیدواریم دیگر شاهد یک سقط جنایی هم نباشیم.

مسجدی آرانی گفت: در حوزه کمیسیون‌های پزشکی ۲۱ هزار و ۱۹۷ مورد طی ۹ ماهه گذشته بررسی شده است. همچنین ۶۹ هزار و ۶۲۵ پرونده در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی بررسی شده و در مجموع طی ۹  ماهه گذشته ۴۲۳ هزار و ۴۹۳ نمونه در آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

** عنوان مادر جایگزین برای رحم اجاره ای استفاده شود
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره رحم اجاره ای گفت: بهتر است عنوان «مادر جایگزین» بر آن گذاشته شود. وظیفه سازمان پزشکی قانونی در این زمینه بررسی سلامت شخصی است که قرار است رحم را اجاره دهد و پس از بررسی سازمان، تاییدیه سلامت رحم به شخص داده می شود. در این زمینه مشکل ژنتیک و هویت  وجود ندارد زیرا پدر و مادر فرزند مشخص است.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: