کد خبر: ۱۰۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 15
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>همیشه سفر‌های نوروزی قسمت جذاب تعطیلات ابتدای سال محسوب می‌شود. به‌طوری که بیشتر خانواده‌ها از مدت‌ها قبل برای داشتن سفری به یاد ماندنی برنامه‌ریزی می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،گروهی بلیت وسایل نقلیه عمومی تهیه می‌کنند و گروهی دیگر ترجیح می‌دهند برای مسافرت از خودروی شخصی خود استفاده کنند. اما در این میان آنچه مهم است توجه به این نکته است که شرایط جسمی افراد خانواده برای مسافرت باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال بیمارانی که تحت عمل جراحی کمر قرار گرفته‌اند باید برای  رانندگی به موارد مهمی توجه کنند.

دکتر  کامران آزما با اشاره به شرایط رانندگی برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند به  می‌گوید:   زمان شروع  رانندگی در این افراد بسته به مدت زمان بهبودی بعد ازجراحی است که با توجه به نوع عمل جراحی می‌تواند متغیر باشد. به عبارت دیگر زمان بهبودی بعد از اعمال جراحی  کمر که به منظور حذف فشار روی ریشه‌های کمری صورت می‌گیرد، به میزان  آمادگی جسمانی وسطح فعالیت قبل از عمل بستگی دارد.

اما به‌طور  معمول،  بیماران  بین دو تا شش هفته  به شرایط مناسب برای رانندگی خواهند رسید و بیشتر آنها بعد از شش هفته به شرایطی دست می‌یابند که بتوانند برای مدت کوتاه رانندگی کنند. این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به سایر عوامل مؤثر بر زمان بهبودی بیمار می‌افزاید: وسعت جراحی و سن بیمار هم  بر مدت زمان بهبودی و برگشت به کار و رانندگی تأثیر گذار است برای مثال بیمارانی که تحت اعمال جراحی موسوم به جراحی‌های  کمتر تهاجمی قرار گرفته‌اند ممکن است یک تا دو هفته بعد بتوانند  رانندگی را از سر گیرند یا برعکس  بزرگسالان با  سن بالاتر و زندگی کم تحرک ممکن است حتی تا چهار ماه هم به شرایط مناسب برای رانندگی نرسند!  لذا افراد با  جراحی ستون فقرات  بهتر است  قبل از اقدام به رانندگی با جراح خود مشورت کنند. در مجموع  شرایط و معیار‌هایی هم هست که تعیین می‌کند زمان مناسب رانندگی چه موقع فرا می‌رسد.

وی در ادامه  خاطرنشان می‌کند: بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند قبل از هرگونه تصمیمی برای شروع مجدد رانندگی بایستی  در شرایطی باشند که بدون خوردن مسکن تقریباً دردی نداشته و در هنگام نشستن پشت اتومبیل در ناحیه کمر احساس ناخوشایندی نداشته باشند. همچنین آنها باید از نظر جسمانی  و قدرت اندام تحتانی بتوانند در زمان‌های خاص نظیر نیاز به کاهش سرعت یا ایست ناگهانی واکنش سریع و بدون دردی نسبت به پدال کلاچ و ترمز نشان دهند.

به گفته دکتر آزما اگر بیماری با وجود گذشت مدتی از زمان  عمل جراحی هنوز به خودش اطمینان ندارد باید از رانندگی خودداری کند. از سوی دیگراگر فردی در ابتدای رانندگی احساس ناراحتی و درد در ستون فقرات کند  به احتمال زیاد سفر خوشی را به پایان نخواهد برد.

پس باید به این نکات توجه خاصی داشت.این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم بدون درد بودن برخی حرکات و فعالیت‌ها قبل از رانندگی می‌گوید:  قبل از رانندگی  انجام بعضی از فعالیت‌ها نظیر سوار و پیاده شدن از خودرو و خم و راست شدن هم بایستی بدون درد و براحتی انجام شود. همچنین اگر فرد جراحی شده  هنوز در حال  مصرف بعضی از دارو‌های تأثیرگذار بر میزان آگاهی، هشیاری یا تصمیم‌گیری سریع  است نباید اقدام به رانندگی کند. 

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  در باره اینکه چرا رانندگی و نشستن  در خودرو  برای این افراد زیان‌آور است، عنوان می‌کند: تا زمانی که اتومبیل حرکت نکرده باشد نشستن داخل آن با نشستن روی یک صندلی دیگر تفاوت زیادی نمی‌کند ولی به‌محض حرکت همه چیز تغییر می‌کند از یک طرف وارد شدن نیرو‌هایی به ستون فقرات  ناشی از کاهش یا افزایش ناگهانی سرعت، حرکات جانبی یا مارپیچی، بالا و پایین شدن در دست انداز‌ها و لرزش خودرروی می‌دهد و از طرف دیگر پای راننده بطور فعال درگیر پدال‌های ماشین است که این باعث می‌شود نسبت به حالت عادی محافظتی که از کمر در حالت نشسته از طریق پا صورت می‌گیرد، کاهش یابد. از این‌رو رانندگی با اتومبیلی که اتوماتیک نیست به افراد جراحی شده توصیه نمی‌کنیم.

 در حقیقت ترکیبی از این عوامل  همراه با نحوه طراحی صندلی خودرو  می‌تواند احتمال ایجاد کمردرد در رانندگان و همچنین احتمال آسیب جدی به یک کمر جراحی شده را افزایش دهد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: