کد خبر: ۱۵۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 07
از آنجایی که پیکر بندی خوبی در حوزه پرستاری انجام نشده به همین جهت به نظر می رسد ساختارهای دانشجویی باید تقویت شوند.
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: از آنجایی که پیکر بندی خوبی در حوزه پرستاری انجام نشده به همین جهت به نظر می رسد ساختارهای دانشجویی باید تقویت شوند.

به گزارش شفا آنلاین،شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری در مراسم انتخابات شورای دانشجویی مرکزی نظام پرستاری کشور که صبح امروز در سالن فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه پرستاری از مشاغل حساس در چرخه نظام سلامت است، اظهار کرد: از آنجایی که پرستاران بیشترین خدمات را به بیماران ارائه می دهند  به همین جهت انتظار داریم مسئولان نیز توجه بیشتری به رفاه این افراد داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در گروه پرستاری از نظر علمی، آموزشی، اجتماعی و مدیریتی اتفاقات خوبی را شاهد نبوده ایم.

شریفی مقدم با بیان اینکه با توسعه حرفه پرستاری مردم نیز از خدمات این گروه بهره مند می شوند و جذابیتی ویژه در میان جوانان ایجاد می شود، عنوان کرد: ما باید فرآیند شکل گیری پرستاری را به گونه ای تدوین کنیم تا در جامعه فضایی برای علاقه جوانان به این حرفه ایجاد شود.

وی ادامه داد: پیکر بندی خوبی در حوزه پرستاری انجام نشده و کیفیت مدل آموزشی تحت تاثیر قرار گرفته است به همین جهت به نظر می رسد ساختارهای دانشجویی باید تقویت شوند.

شریفی مقدم افزود: متاسفانه در بخش دانشجویی به خوبی عمل نکرده ایم که نتیجه این امر آینده نامناسب جامعه پرستاری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: حذف تشکیل شورای پرستاری در کنار هیات مدیره‌ها با حضور هوشمندانه دانشجویان انجام نشده است.

شریفی‌مقدم عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی به عنوان بازوی توانمند در کنار هیات‌ مدیره می‌توانند اهداف جامعه پرستاری را پیش ببرند و امروزه 60 هزار دانشجو در مقاطع مختلف داریم که معادلات اجتماعی(social)، سیاسی، آموزشی و علمی کشور را می‌توانند تحت تاثیر خود قرار دهند و متاسفانه افرادی هستند که اجازه پویایی جامعه پرستاری را نمی‌دهند.

قائم مقام سازمان جامعه پرستاری کشور با بیان اینکه 200 هزار پرستار در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: رمز پیروزی سیستم پرستاری افتخار و وحدت بوده و تفرقه آفت این جامعه است، هدف همه ما باید دوری از هرگونه درگیری باشد.

وی تاکید کرد: از دهه 70 که پول وارد سیستم سلامت شد یک تفاوتی در حوزه بهداشت و درمان به وجود آمد و در آن سعی در حاشیه نگه داشتن جامعه پرستاری شده و اجازه رشد پرستاران را در کشور نمی‌دادند.

شریفی‌مقدم ادامه داد: با اجرای طرح‌هایی مانند پرستاری 6 ماهه، کمک پرستاری یک ساله ، سعی در حاشیه نگه داشتن جامعه پرستاری  کرده و متاسفانه در سال 94 معاونت آموزشی وزارت بهداشت با ذکر طرحی می‌خواست پرستاری را از حالت آکادمیک خارج کند.

وی اظهار کرد:‌ یک عده می‌خواستند در فصل تابستان دانشکده‌های پرستاری را جمع کنند که این کار با هوشمندی پرستاران انجام نشد.

قائم مقام سازمان جامعه پرستاری کشور با بیان اینکه تشکل‌های مختلف جامعه پرستاری با مخالفت خارج شدن پرستاری از جامعه دانشگاهی به وزیر نامه نوشتند، ادامه داد:‌ خارج شدن پرستاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف آیین‌نامه بوده که در آن ابلاغیه بیمارستان‌ها محوریت قرار می‌گرفتند و این طرح بیشتر از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت متاسفانه پیگیری می‌شد و هدف اصلی‌ آنها خارج کردن پرستاران از دانشگاه علوم پزشکی بود.

وی ادامه داد: سال گذشته در دانشکده‌های پرستاری شهر تهران ظرفیت جذب پرستار 400 نفر بوده که امسال متاسفانه به بهانه کمبود نیروی پرستار سهمیه جذب این نیرو را در دفترچه‌های کنکور به یک هزار و 400 نفر افزایش داده‌اند.

شریفی‌مقدم گفت: وزارت بهداشت که ادعای فرهیختگی دارد یک موضوع تخصصی را نادیده گرفته و به صورت دستوری افزایش جذب پرستاران را به بیمارستان‌ها ابلاغ کرده که البته باید بگویم برخی از مراکز درمانی با این موضوع مخالفت کرده اند.

وی ادامه داد:‌ پذیرش دانشجو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لازم دارد و این افزایش جذب که به وسیله وزارت بهداشت انجام می‌شود برخلاف نظر جامعه پرستاری کشور بوده و شورای عالی انقلاب فرهنگی این افزایش جذب را به تصویب نرسانده است.

قائم مقام سازمان جامعه پرستاری کشور ادامه داد:‌ برخی از افراد که بیشتر پرستاری مهارتی می‌خواهند تا تنها کارهای تبلیغاتی را انجام دهد و اگر افزایش جذب پرستار از طریق دفترچه‌های کنکور انجام شود ما با یک بحران شدید در حوزه پرستاری مواجه می‌شویم.

وی یادآور شد: متاسفانه حقوق پرستاران خیلی کمتر از سایر همکاران از جمله پزشکان که در یک بیمارستان  مشغول به فعالیت بوده است و من با افتخار باید بگویم که طی 100 سال گذشته رشته پرستاری با تمام بی‌محبتی که به خودش می‌بیند جزو پنج رشته اول آکادمیک(academic) در کشور بوده است.
برچسب ها: سلامت ، انجمن ، پرستاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: