کد خبر: ۲۷۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۹ - 2021January 10
هوایی که امروز تنفس می‌کنیم پر از آلاینده‌های سمی و خطرناک است. آلودگی در محیط زیست می‌تواند زمین را از زیبایی و تنوع زیستی خراب کند.

شفاآنلاین>سلامت> هوایی که امروز تنفس می‌کنیم پر از آلاینده‌های سمی و خطرناک است. آلودگی در محیط زیست می‌تواند زمین را از زیبایی و تنوع زیستی خراب کند. هر ساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دلیل مشکلات مختلف مربوط به آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. آلودگی می‌تواند از طریق ترافیک، کارخانه ها، تولید برق، آتش سوزی و حتی پخت و پز با اجاق گاز ایجاد شود.

به گزارش شفاآنلاین:یکی از منابع رایج در منازل برای آلودگی هوا استعمال سیگار است. معمولا در اوج آلودگی هوا، اورژانس بیمارستان‌ها تراکم بیشتری دارند و افراد زیادی به دلیل مشکل‌هایی که برایشان ایجاد شده به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. آلودگی هوا روی بسیاری از ارگان‌های بدن انسان تاثیر می‌گذارد اما به نظر می‌رسد که سیستم قلب و عروق و ریه‌ها بیشتر از سایر آن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

در سطح دنیا دیده شده، آمار سکته‌های قلبی در زمان‌هایی که آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد تا سی درصد افزایش پیدا می‌کند که البته آمار قابل توجهی است لذا با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر منوچهرقارونی، متخصص قلب و عروق و حمید سهراب پور، متخصص بیماریهای داخلی، فوق تخصص بیماریهای ریوی گفتگو کرده است. در ابتدا دکتر قارونی در اینباره می‌گوید: امروزه آلودگی هوا به علل مختلف افزایش یافته است که یکی از مهمترین آنها تولید گازهای مازوت و سولفوریک است که از سوخت کارخانه‌ها ناشی می‌شود.

وی بیان کرد: در صورتی که میزان آلودگی هوا افزایش یابد می‌تواند عامل بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی، مرگ‌های ناگهانی به دلیل بیماری قلبی، آریتمی‌های قلبی، تپش قلب و... گردد.

این متخصص قلب و عروق اظهار داشت: با توجه به این نکته که افراد مبتلا به بیماری قلبی، برای اینکه تنفس راحتی داشته باشند نیاز به اکسیژن بیشتری‌ دارند در صورت بروز آلودگی هوا دچار تنگی نفس و بروز آریتمی‌های قلبی می‌شوند. وی بیان کرد: در روزهایی که آلودگی هوا، بیشتر می‌شود، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی درمعرض خطر بیشتری قرار دارند لذا توصیه می‌شود که تا امکان از منزل خارج نشوند.

این متخصص توضیح داد: آلودگی هوا ناشی از ترافیک و دود کارخانه‌ها و مصرف سیگار موجب نازک شدن سرخرگ گردن، اختلال در هدایت الکتریکی قلب، ازدیاد فشار خون و لخته شدن خون و ضخیم شدن جداره عروق و در نهایت بیماری قلبی می‌شود.

دکتر قارونی متذکر شد: ورزش کردن در روزهایی که هوا آلوده است، خطرناک‌تر از روزهای دیگر می‌باشد زیرا در روزهایی که هوا آلوده است میزان اکسیژن کم است و برای ورزش کردن، اکسیژن بیشتری نیاز می‌باشد.این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: هنگام ورزش کردن در روزهایی که هوا آلوده است، ذرات آلوده در هوا که 2.5 میکرون و بسیار ریز هستند می‌توانند با سرعت بیشتری وارد بدن انسان شوند. ذرات ریز بعد از ورود به بدن شروع به تحریک ریه‌ها و رگ‌های خونی اطراف قلب می‌کنند و در نتیجه تنفس فرد دچار مشکل می‌شود و اگر فرد به بیماری قلبی یا ریوی نیز مبتلا باشد علایم آن تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد که با توجه به این نکته که مشکلات قلبی افراد در روزهایی که آلودگی هوا بسیار است، بیشتر می‌شود، توصیه می‌شود که این افراد در محیط‌های در بسته ورزش کنند.دکتر قارونی اظهار داشت که در این روزها که کرونا عامل اصلی بسیاری از مرگ و میرها است، آلودگی هوا باعث تشدید ابتلا به این بیماری و موجب افزایش تعداد مرگ و میرها شده است.این متخصص قلب و عروق مطرح کرد که برخی از افراد تصور می‌کنند با زدن ماسک که جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌شود می‌توانند از عوارض وجود آلودگی هوا در امان باشند که باید گفت متاسفانه طبق تحقیقات انجام شده زدن ماسک نمی‌تواند جلوی عوارض گازهای آلاینده هوا را بگیرد زیرا بسیار ریز هستند و از ماسک عبور می‌کنند.وی بیان کرد: به همه افراد بخصوص افرادی که نسبت به جوان‌ها بیشتر در معرض خطر هستند مانند بیماران قلبی، ریوی، کودکان، سالمندان، زنان باردار و... توصیه می‌شود که در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر از حد استاندارد است تا حد امکان در ساعات اولیه صبح از منزل خارج نشوند. دکتر قارونی افزود: در ساعات اولیه صبح، هوا آلودگی بیشتر و وارونگی هوا نسبت به ساعات دیگر بالاتر است لذا توصیه می‌شود افراد در معرض خطر اوایل صبح تا حد امکان از منزل خارج نشوند تا کمتر در معرض عوارض آلاینده‌های هوای آلوده قرار گیرند.
این متخصص قلب و عروق گفت: بیماران قلبی بهتر است با توجه به تاثیر شرایط آب و هوایی بر بیماری‌های قلبی در مورد درک خطرات موجود در منطقه سکونت خود با پزشک مشورت کنند و نکات عملی برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی را یاد بگیرند و آن‌ها را رعایت کنند. موضوع اصلی این است که بیماران قلبی باید مراقب باشند و از رفتن به مکان‌هایی که در معرض سطح بالای آلودگی هوا هستند، خودداری کنند.

>بیماری‌های آلرژیک از جمله بیماری‌هایی است که ریشه کن نمی‌شوند
در ادامه نیز دکتر سهراب پور درباره تاثیر آلودگی هوا بر ریه می‌گوید: آلودگی هوا عوارض بسیاری بر ریه افراد دارد و در صورتی که افراد دچار بیماری حساسیت،آلرژیک و بیماری راه‌های تنفس هوایی باشند، بیماری شان را تشدید می‌کند. وی ابراز کرد: به طور کلی بیماری‌های آلرژیک، شایع
هستند و 20 درصد مردم دچار آلرژی هستند. میزان شیوع ابتلا به آلرژی به اینکه افراد در چه منطق‌های زندگی می‌کند، بستگی دارد. این فوق تخصص بیماریهای ریوی ادامه داد:در شهرهای بزرگ که میزان آلودگی هوا و مواد آلرژی زا زیاد‌تر است میزان ابتلا افراد بیشتر است اما در روستاها و شهرهای کم جمعیت به دلیل سالم بودن هوا و کم بودن مواد آلرژی زا احتمال ابتلا به بیماری آلرژی کم است.

وی بیان کرد: مهمترین بیماری‌های سیستم تنفسی که در اغلب افراد شایع است عبارتند از بیماری‌های آسم، آلرژیک، رینیت آلرژیک که باعث بروز عطسه، آبریزش بینی و سرفه می‌شوند و گاهی نیز بیماری سینوزیت است و همه اینها در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی تشدید می‌شود. دکتر سهراب پور ابراز کرد: امروزه علاوه بر اینکه آلودگی هوا باعث تشدید و بروز بیماری‌های ریوی می‌شود میزان ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر افراد را افزایش می‌دهد.این فوق تخصص بیماریهای ریوی ابراز کرد: به طور کلی باید گفت که آلودگی هوا با ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان ریه رابطه‌ای مستقیم دارند یعنی به دلیل آلوده بودن هوا میزان ابتلا به سرطان بخصوص سرطان ریه در افراد افزایش خواهد یافت و یا مشکلات فرد مبتلا به سرطان نیز افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر علت افزایش بیماری‌های تنفسی در هنگام آلودگی هوا، افزایش سوخت مازوت در هوا است که در این نوع از آلودگی به دلیل وجود گوگرد، هوا برای افراد گروه حساس، بسیار خطرناک است. دکتر سهراب پور بیان کرد: افراد گروه حساس مانند افراد مبتلا به بیماری قلبی، ریوی، سرطانی، کودکان و سالمندان و... جهت پیشگیری از عوارض آلودگی هوا تا زمانی که کیفیت هوا مطلوب نشده بهتر است که در خانه بمانند. این فوق تخصص بیماری‌های ریوی ادامه داد: اگر این افراد در هنگام آلودگی هوا مجبور شدند که از خانه خارج شوند، در صورت بروز مشکل تنفسی در اولین فرصت به پزشک مراجعه و درمان خود را به تعویق نیندازند و از رفتن به مکان‌های شلوغ در حد مکان خودداری کنند.وی اضافه کرد: افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تنفسی هستند و قرار گرفتن در هوای آلوده بسیار برایشان مضر است و همچنین افرادی که در معرض دود سیگار آنها قرار دارند نیز ریه شان آسیب می‌بیند لذا توصیه ما این است که افراد از کشیدن سیگار خودداری کرده و اگر شخصی سیگار می‌کشد محیط را ترک کنند زیرا با آلودگی هوا بیماری شان افزایش یافته و یا دچار مشکلات تنفسی می‌شوند.دکترسهراب پوربیان کرد: بیماری‌های آلرژیک از جمله بیماری‌هایی است که ریشه کن نمی‌شوند و فقط می‌توان درمان علامتی داشت یعنی علایم آن را کاهش داد زیرا به طور کلی بیماری‌های ژنتیکی، قابل ریشه کن کردن نیستند و آلودگی هوا باعث تشدید علایم می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیان کرد: با توجه به بروز آلودگی هوا در مورد واکسن آنفلوآنزا نیز باید گفت که الان نیز زدن این واکسن برای افراد بخصوص افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی دیر نشده و می‌توانند بزنند زیرا در صورت ابتلا و نزدن واکسن با علایم شدید این بیماری مواجه خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: در هنگام بروز آلودگی هوا بهتر است افراد مصرف مایعات، ویتامین‌ها و میوه جات و سبزیجات و لبنیات را افزایش داده و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و فراوری شده خودداری کنند.

دکترسهراب پوردر پایان گفت: افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش دورکاری، توقف فعالیت‌های ورزشی، خودداری از روشن کردن شمع و خوشبو کننده‌های هوا در محیط منزل، رعایت الزامات مربوط به پسماند و کاهش مصرف انرژی‌های غیر تجدید پذیر از دیگر راهکارهای کلی است که در روزهای آلوده بودن هوا به افراد توصیه می‌شود.

آلودگی هوا عامل مرگ هفت میلیون نفر در سال
سازمان جهانی بهداشت، در آخرین آمار خود اعلام کرده است که آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی مقادیر بیش از حد مجاز آلاینده‌ها است.به گزارش ایرنا، بیشتر افرادی که در معرض هوای آلوده قرار دارند، در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند. ترکیب آلودگی خانگی و فضای باز، عامل حدود هفت میلیون مرگ زودرس در سال است که عمدتا به دلیل سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، بیماری انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه و عفونت‌های حاد تنفسی رخ می‌دهد. آخرین آمار منتشر شده  سازمان جهانی بهداشت در مورد آلودگی هوا
- حدود ۹۱ درصد از مرگ‌ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در کشورهای فقیر و کم‌درآمد رخ می‌دهد و بیشترین آمار متعلق به مناطق غربی اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.
- علاوه بر آلودگی هوای محیط باز، حدود سه میلیارد نفر در معرض آلودگی داخل خانه قرار دارند و از زیست توده، نفت و زغال سنگ برای پخت و پز و افزایش دما استفاده می‌کنند.
- استفاده از حمل و نقل پاک، سوخت سبز، مدیریت زباله‌های شهری، مدیریت سوخت و خانه‌های کم‌مصرف از جمله بهترین راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا هستند.آلودگی هوا نهمین عامل مرگ و میر و از کار افتادگی در سراسر جهان است. بر اساس آمار آلودگی هوا مرگ و میر را به طور کلی به میزان ۱۶ درصد، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان ۲۷ درصد، مرگ ناشی از سرطان ریه را به میزان ۲۸ درصد و خطر بروز حمله قلبی را به میزان ۷۵ درصد افزایش می‌دهد. قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها باعث افزایش مشکلاتی از قبیل آسم، بیماری‌های کبدی و دیابت می‌شود.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: