کد خبر: ۳۲۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 22
ممکن است اين روزها خبر پلمب داروخانه‌اي در کشور به دليل عدم رعايت حجاب، بيشتر به گوشتان خورده باشد.
شفاآنلاین>سلامت>ممکن است اين روزها خبر پلمب داروخانه‌اي در کشور به دليل عدم رعايت حجاب، بيشتر به گوشتان خورده باشد. 26 بهمن بود که خبر پلمب يک داروخانه در منطقه تهرانپارس تهران به دليل کشف حجاب مسئول داروخانه و هتک حرمت به آمر به معروف با دستور قضائي انجام شد.

به گزارش شفاآنلاین:خبرگزاري فارس نوشت که به محض ارسال گزارش و اطلاع دادستاني تهران از اين موضوع، اين داروخانه پلمب و براي صاحب اين داروخانه پرونده قضائي تشکيل شد. پيشتر يعني نهم بهمن هم خبر رسيد که کشف حجاب داروخانه‌اي در آمل را به تعطيلي کشانده. اين بار هم علاوه بر کشف حجاب، توهين به آمر به معروف هم گزارش شده بود. محمدصادق اکبري، رئيس کل دادگستري استان مازندران از پلمب يک واحد داروخانه در شهرستان آمل به‌خاطر کشف حجاب‌ و عدم ارائه خدمات به مشتري خبر داد. او گفت: «حسب گزارش‌هاي واصله مردمي مبني بر توهين و اهانت پزشک متصدي داروخانه‌اي در آمل نسبت به فرد آمر به معروف و ناهي از منکر که صاحب داروخانه آن عامدانه کشف حجاب کرده بود، ‌داروخانه با دستور دادستان عمومي و انقلاب شهرستان و با اعزام مامورين پليس نظارت بر اماکن عمومي و مسئولين شبکه بهداشت شهرستان آمل داروخانه پلمب و در اين خصوص پرونده قضائي در يکي از شعب دادسراي آمل تشکيل شد.» به گفته اکبري، بر اساس دستورات قضائي صادره، واحد صنفي مذکور به دليل عدم رعايت شعائر ديني و اسلامي و اقدام خلاف اخلاق عمومي پلمب شد. ضمن اينکه تاکيد شد که «با توجه به تشکيل پرونده قضائي براي اين واحد صنفي متخلف، بدون شک با متخلفين آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.» اما جديدترين خبر پلمب را از قول پليس بشنويد که روزگذشته اعلام کرد: يک داروخانه در شهرري به دليل کشف حجاب عامدانه پلمب شده. اين خبر از قول سردار دوستعلي جليليان فرمانده انتظامي شهرستان ري، منتشر و گفته شد که «با توجه به تشکيل پرونده قضائي براي اين واحد صنفي متخلف، بدون شک با متخلفين آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.» منبع خبر يعني خبرگزاري فارس به نقل از جليليان، نوشت: «در پي انتشار تصاوير ضدفرهنگي از متصديان يک واحدصنفي داروخانه مستقر در بازار شهرري موضوع سريعاً در دستور کار پليس اطلاعات اين فرماندهي قرار گرفت.» فرمانداري انتظامي شهرري، ‌گفته «پس از انجام هماهنگي‌هاي لازم، ماموران به محل اعزام و حسب دستور مقام قضائي اين واحد صنفي داروخانه به دليل عدم رعايت شعائر ديني و اسلامي و اقدام خلاف اخلاق عمومي پلمب شد.» او گفته با هيچکس تعارف نداريم و متذکر شده که «پليس ري با صنوفي که با اقدامات خود، معاندين را همراهي کنند و ارزش‌هاي ديني و اخلاقي جامعه را زير پا بگذارند، بدون اغماض برابر قانون برخورد خواهد کرد.» گفتني است که برخورد با عدم رعايت حجاب در فصول گرم سال که تعدد پوشش نظير فصل‌هاي سرد وجود ندارد، همان‌طور که معاون استانداري مرکزي گفته، جدي‌تر صورت مي‌گيرد. او روز گذشته در نشستي مرتبط با اين بحث، به لزوم چاره‌انديشي جدي نسبت به رعايت حجاب و عفاف بانوان در جامعه، قبل از گرم شدن هوا اشاره کرده.

فقط داروخانه‌ها نيستند!

اما اخبار مربوط به پلمب يا بستن اماکن به دليل عدم رعايت حجاب، تنها مربوط به داروخانه‌ها نمي‌شود. براي نمونه در آذر ماه، دادستان عمومي و انقلاب قزوين از پلمب يک فروشگاه البسه با فروشندگان کشف حجاب‌کرده خبر داد. حسين رجبي، همان زمان، گفت: حسب گزارش‌هاي واصله براي يک فروشگاه البسه که تمامي فروشندگان آن عامدانه کشف حجاب کرده و به شهروندان خدمات ارائه مي‌دادند، پرونده قضائي در يکي از شعب دادسراي قزوين تشکيل شد. 16 بهمن پلمب 25 واحد صنفي در تهران، هم خبرساز شد. حسب گزارش‌هاي واصله به رسانه‌ها، اين واحدهاي صنفي که تمامي فروشندگان آن عامدانه کشف حجاب کرده و به شهروندان خدمات ارائه مي‌دادند، از سوي نيروي انتظامي پلمب‌ شدند. گفته شد که بر اساس دستورات قضائي صادره، علت پلمب اين واحدهاي صنفي عدم رعايت شعائر ديني و اسلامي و اقدام خلاف اخلاق عمومي اعلام شد ضمن اينکه گفته شد با توجه به تشکيل پرونده قضائي براي اين واحدهاي صنفي متخلف، با متخلفين آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد. پلمب يک کلينيک دندانپزشکي در شيراز هم از ديگر مواردي بود که حدود چهار هفته پيش خبري شد. فرماندار شيراز علت را کشف حجاب پرسنل عنوان کرد. لطف‌اله شيباني با اشاره به ابلاغ ممنوعيت کشف حجاب به اصناف گفت: ممنوعيت کشف حجاب در مغازه‌ها و مجتمع‌هاي تجاري به اصناف اعلام شده است و مشتريان و مراجعان به واحدهاي تجاري، حق کشف حجاب ندارند که در صورت مشاهده زنان بي‌حجاب، با اطلاع به 110 و ورود اداره اماکن عمومي، برخورد لازم صورت مي‌گيرد. 3 واحد صنفي متخلف در نيشابور هم اواخر بهمن ماه به دلايلي که در بالا گفته شد پلمب شدند. سرهنگ عليرضا حسينعلي‌زاده، فرمانده انتظامي نيشابور اعلام کرد: در پي بي‌توجهي مالک يک واحد صنفي عرضه پوشاک به تذکرات، رعايت نکردن قوانين و کشف حجاب عامدانه، با دستور و حضور مقام قضائي، اين واحد صنفي پلمب و متهم براي سير مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفي شد. موارد ديگري هم از پلمب به دليل برداشتن حجاب، وجود دارد که در اين گزارش به نمونه‌هاي بالا بسنده مي‌شود. در زمينه رعايت پوششي که براي اماکن، ادارات و سازمان‌ها در بخش‌هاي دولتي و خصوصي مورد توجه است، مسئولين و کارشناسان هم نظراتي ارائه مي‌دهند. به دو مورد از جديدترين اين نظرات اشاره و تا حدي آن را توضيح مي‌دهيم؛ روز گذشته، معاون استانداري مرکزي که در نشست ستاد عفاف و حجاب استان، حضور داشت، گفت: براي برخورد با بي‌حجابي که اکنون در جامعه شاهد آن هستيم بايد مداخله جدي و علمي صورت گيرد تا آنچه به نفع جامعه و خانواده‌هاست رقم زده شود. ابراهيم فياض، جامعه‌شناس هم در گفت‌وگويي که با روزنامه جوان داشته، پوشيدن چادرهاي رنگي و استفاده از رنگ را توصيه کرده و اصولا معتقد است جلوگيري از استفاده بانوان از پوشش رنگي، وضعيت جامعه را به بي‌حجابي در برخي موارد کشانده.

از آمران به معروف نيز حمايت قانوني صورت گيرد

مجتبي آل‌ياسين، معاون توسعه مديريت و منابع استانداري مرکزي، گفته: کارمندان دستگاه‌هاي اجرايي بايد تمامي ضوابط قانوني اداري و استخدامي را رعايت کنند و الزام به پوشش در اين قانون مورد تاکيد است. او به رعايت قوانين در خارج از ادارات هم اشاره کرده و ادامه داده: کارمندان بايد در خارج بخش اداري نيز قوانين و ضوابط شرعي و قانوني را رعايت کنند و در صورت عدم رعايت، تخلفات اداري مي‌تواند با کارمند خاطي برخورد کند. آل ياسين به گرم شدن هوا اشاره کرده و گفته «لازم است قبل از گرم شدن هوا نسبت به رعايت حجاب و عفاف بانوان در جامعه چاره انديشي جدي صورت گيرد.» او از تشکيل قرارگاه عفاف و حجاب در استان خبر داده و گفته: «اين قرارگاه با هدف توجه ويژه به حوزه پوشش و رعايت حجاب شکل گرفته است.» ضمن اينکه «لازم است از آمران به معروف نيز حمايت قانوني صورت گيرد تا افراد ارشاد دهنده در انجام وظيفه شرعي و قانوني دچار مشکل نشوند.» در نشست ستاد عفاف و حجاب استان مرکزي، محمدرضا جعفري، مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري مرکزي هم با بيان اينکه «رعايت حجاب اسلامي در بين زنان و دختران امروز به دغدغه جدي خانواده‌ها تبديل شده و متوليان حجاب هم از اين مهم غافل نيستند»، اضافه کرده که «اکنون توقع فعلي جامعه ملزم شدن افراد کم حجاب و يا بي‌حجاب به حجاب متعارف جامعه است و بايد همه دستگاه‌هاي متولي در چارچوب مسئوليت ذاتي خود فعاليت فرهنگي اثربخش داشته باشند.»او گفته: بايد ورود به مساله اجتماعي به شکل مسئوليت علمي و با رعايت موازين شرعي و اجتماعي باشد و از برخوردهاي سلبي و ايجابي خودداري شود.

لباس گشاد، گران درمي‌آيد

در خصوص گرم شدن هوا و نگراني‌هايي که از اين بابت براي عدم رعايت حجاب در جامعه وجود دارد، علاوه بر صحبت‌هاي مسئولين استانداري مرکزي، پيش‌تر هم صحبت‌هايي به ميان آمده. روزنامه دولت(ايران)، هجدهم بهمن ماه در اين خصوص نوشت: «بهانه حجاب بانوان همان طور که محمل نخست ايجاد آشوب ترکيبي اخير بود، همچنان ظرفيت دارد تا در فصل گرما نيز به صورت ديگري بستر اغتشاش و سوءاستفاده از ظرفيت انساني و مطالبات حقوقي بانوان را فراهم کند.» اما گهگاه، پيشنهادهايي هم در نوع پوشش وجود داشته و آخرينش از زبان يک جامعه‌شناس که گفته: «حجاب ايراني هم زيبا و هم اقتصادي بوده‌است. حجاب ايراني چاقوره بوده که نمونه آن را در ابيانه مي‌توانيد ببينيد. چقدر لباس‌هاي ابيانه و بندرعباس زيباست، ولي الان در بندرعباس زنان بايد لباس تنگ بپوشند، چون اگر بخواهند لباس گشاد بپوشند، گران درمي‌آيد. ما اگر قباها، چاقوره و زيرشلواري‌هايي که زنان ما مي‌پوشيدند که همه گشاد و خنک بودند، با چادر سفيد و رنگي را ترويج مي‌کرديم هم خيلي زيبا و هم خيلي ارزان مي‌شد؛ يعني هم از نظر زيباشناسي و اقتصادي و هم از نظر اصالت ايراني و اصالت اسلامي به نفع ما بود.» ابراهيم فياض، توضيح داده که «الان مدل‌هاي حجاب را طلبه‌هاي قم در ايتا منتشر کرده‌اند، به قدري زيباست که حد ندارد و من يقين دارم اگر اين مدل‌هايي را که اين طلبه‌ها طراحي کرده‌اند، زنان ما بپوشند و با اين مدل‌ها بيرون بيايند، همه باحجاب مي‌شوند، چون اصل اين است که برهنگي زشت است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: