کد خبر: ۳۳۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 19
واکسن آنفلوانزای فلوگارد تولید داخل که ایران بعد از آمریکا دومین تولید‌کننده این واکسن نو‌ترکیب است، با بی‌مهری دستگاه‌های دولتی روبه‌رو است. انیستیتو پاستور، هلال‌احمر تمایلی به خرید واکسن ایرانی ندارند.

شفا آنلاین>سلامت>طبق قانون حداکثر حمایت از تولید داخلی که خرداد ۹۸ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، واردات و صدور مجوز برای واردات هرگونه کالا که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود ممنوع است اما گویا این قوانین در برخی از دستگاه‌ها لزوم اجرائی نداشته‌.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر قبادی، مدیر‌عامل شرکت نیواد فارمد و عضو انجمن بیوتکنولوژی دارویی ایران گفت‌: واکسن آنفلوانزای تولید داخل به نام تجاری فلوگارد، واکسنی چهار‌ظرفیتی است که از سه سال پیش با تأییدیه وزارت بهداشت وارد بازار شد که با توجه به نوع تکنولوژی ساخت این واکسن ایران بعد از آمریکا دومین تولید‌کننده واکسن انفلوانزای نوترکیب در دنیاست.

قبادی افزود: متأسفانه به دلیل واردات واکسن آنفلوانزای خارجی این واکسن با بی‌اقبالی روبه‌رو شده و در دو سال گذشته به دلیل واردات، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به واسطه امحای این واکسن‌ها بر شرکت تولیدکننده وارد شده است.

قبادی گفت: میزان نیاز تولید داخل حدود دوهزارو ۵۰۰ دُز است که در‌حال‌حاضر هزار دز واکسن داخلی تولیدشده در انبار نگهداری می‌شود که وزارت بهداشت برای امسال تنها یک‌چهارم این میزان را خریداری کرده است.

عدم حمایت‌ها موجب خسارت زیادی به شرکت تولید‌کننده شده است و متأسفانه در مراکزی مانند انیستیتو پاستور، هلال‌احمر و انجمن بیماران خاص خبری از واکسن ایرانی نیست و این مراکز واکسن‌های وارداتی را به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان واردات واکسن آنفلوانزا امسال دو هزار دز بوده که با توجه به واردات انجام‌شده و عدم خرید ارگان‌های دولتی از واکسن داخل، این واکسن‌ها اقبالی برای فروش نخواهد داشت./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: