کد خبر: ۳۴۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 19
هرچند ممکن است مردم به صورت مستقیم با ارز و سکه کاری نداشته باشند اما موضوع به نحوی است که همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شفاآنلاین>عمومی> چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی همه ابعاد اقتصادی کشور و  زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد خواستار ورود جدی دولت برای ساماندهی این بازار شدند.
ارز 7 نرخی مانع جدی در مسیر سرمایه گذار

به گزارش شفاآنلاین: عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از اینکه ارز در کشور 7 نرخ دارد، گفت: تغییرات نرخ ارز قدرت پیش‌بینی‌پذیری را از سرمایه‌گذار می‌گیرد بنابراین سرمایه‌گذار تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

لطف‌الله سیاهکلی درباره وضعیت بازار ارز، گفت: تغییرات نرخ ارز قدرت پیش‌بینی‌پذیری را از سرمایه‌گذار می‌گیرد بنابراین سرمایه‌گذار تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارد و ما همچنان در مسیر دلالی، رانت و فساد در حوزه اقتصاد پیش می‌رویم نه در حوزه تولید.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست‌های مالی و پولی که توسط بانک مرکزی اتخاد می‌شود، هیچ‌گاه مورد ارزیابی قرار نگرفته تا مشخص شود این سیاست‌ها درست بوده یا اشتباه.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش مجلس برای تک نرخی شدن ارز، اما همچنان ارز در کشور 7 نرخ دارد، اضافه کرد: سیاست‌های بانک مرکزی هیچ‌گاه مورد نقد قرار نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به خانه ملت تصریح کرد: بانک مرکزی زیر مجموعه رئیس جمهور است بنابراین  تصمیمات این نهاد همیشه به نفع دولت‌ها است نه به نفع مردم و مردم ما در این زمینه همیشه ضرر دیدند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: نرخ ارز، فروش آن و نظارت بر این بازار در اختیار دولت و بانک مرکزی است و نوسانات نرخ ارز موجب شده سرمایه‌گذاری در حوزه تولید دچار بحران شود و رونق تولید محقق نشود
اثرات مستقیم بازار ارز در زندگی مردم و اقتصاد 
حسینعلی حاجی دلیگانی نیز درباره  اثرات بازار ارز در زندگی مردم و اقتصاد کشور گفت: دولت به نوعی بازار را رها کرده است و شاید به زعم خود می‌خواهد از این مسئله عبور کند در حالیکه این موضوع برای مردم مهم است.
 
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند ممکن است مردم به صورت مستقیم با ارز و سکه کاری نداشته باشند اما موضوع به نحوی است که همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه ما تعجب می کنیم که هیچ یک از دولتمردان صحبتی درباره وضعیت بازار نمی‌کنند، اضافه کرد: مجلس نمی‌تواند این وضعیت را بپذیرد و دولت باید جدی به موضوع ورود کند.
 
حاجی دلیگانی تصریح کرد: البته منظور از ورود جدی این نیست که عجله‌ای تصمیمی دستوری گرفته شود، منظور این است که با آسیب شناسی دقیق منشا و ریشه کاهش ارزش پولی ملی مشخص شود.
 
 نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: کار باید اساسی ولو تدریجی حل شود، اینکه یک مرتبه مانند دفعات قبلی تصمیم بگیرند به هیچ وجه به نفع کشور نیست

فروش کالاها براساس نرخ ارز آزاد 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز دراین باره گفت: مسئولانی که می‌گویند؛ قیمت ارز در کف بازار را به رسمیت نمی‌شناسند بهتر است چرخی در بازار بزنند تا ببیند این تلاطم چگونه قیمت تمامی کالاها را تحت‌شعاع قرار داده است و مردم در چه شرایطی قرار دارند!، بنابراین دیگر زمان پاک کردن صورت مسئله به پایان رسیده است و دولتمردان باید مسئولیت شرایط پیش آورده را بپذیریند.

مصطفی نخعی با انتقاد از عدم ثبات در بازار سکه و ارز که گرانی کالاهای دیگر را به دنبال دارد، گفت: به‌یقین بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تلاطم‌های بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی ناشی از شرایط سیاسی و منطقه است اما مسئولان می‌گویند؛ما علاوه‌بر ارز ترجیحی یک ارز مبادلاتی نیز داریم و افراد برای واردات می‌توانند از این مسیر ارز مورد نیاز خود را تامین کند اما واقعیت کف بازار این نیست چراکه به تناسب افزایش نرخ ارز قیمت تمامی کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولانی که می‌گویند؛ قیمت ارز در کف بازار را به رسمیت نمی‌شناسند بهتر است چرخی در بازار بزنند تا ببیند این تلاطم چگونه قیمت تمامی کالاها را تحت‌شعاع قرار داده است و مردم در چه شرایطی قرار دارند!، بنابراین دیگر زمان پاک کردن صورت مسئله به پایان رسیده است و دولتمردان باید مسئولیت شرایط پیش آورده را بپذیریند.  

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از کاهش قدرت خرید مردم و کوچک‌تر شدن سفره آن‌ها به خانه ملت افزود: فروختن کالا به قیمت ارز آزاد در جامعه به معنای نبود نظارت درست بر بازار است لذا سازمان تعزیرات و دیگر سازمان‌های نظارتی باید با این مسئله جدی‌تر برخورد کنند چراکه برخورد با متخلفان اثرات روانی خود را به جا خواهد گذاشت و می‌توان از این طریق بازار را تا حدودی مدیریت کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: