کد خبر: ۳۴۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 20
براساس یک جست وجوی ساده در ترکیه هم نرخ تعرفه های پزشکی ۱۸ برابر ایران و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق به ترتیب ۳۰ و ۲۵ برابر نرخ تعرفه‌های کشور است.
شفاآنلاین>سلامت>تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳، با واکنش های بسیاری همراه بود. براساس افزایش ۳۵ درصدی تعرفه های پزشکی نرخ مصوبه‌ها در بخش خصوصی برای پزشکان عمومی ۱۲۶هزار تومان، متخصص ۱۸۹هزار تومان، فوق تخصص و فلوشیب ۲۴۱هزار تومان، روانپزشکی ۲۵۱ و پزشکان فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶هزار تومان است. اما در شرایطی که کارشناسان تعیین این مبالغ را عاملی جهت افزایش مهاجرت های پزشکان اعلام کرده اند، همان طور که به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، نرخ تعرفه‌های پزشکی در کشورهای پاکستان و افغانستان به ترتیب ۸ برابر نرخ تعرفه‌های پزشکی در ایران است.
به گزارش شفاآنلاین: براساس یک جست وجوی ساده در ترکیه هم نرخ تعرفه های پزشکی ۱۸ برابر ایران و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق به ترتیب ۳۰ و ۲۵ برابر نرخ تعرفه‌های کشور است. اما ناگفته نماند که در کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه به مانند کشورهای اروپایی، بیمه همگانی برای شهروندان رایگان است و آنها بسیاری از هزینه های درمانی را پرداخت نمی کنند و بیمه هزینه های پزشکان را کامل پرداخت می کنند، امری که سبب می شود پوشش درمانی برای شهروندان رایگان باشد و در عین حال هزینه های طبابت هم برای پزشکان، روانشناسان و پرستاران، متناسب با عمری که برای درس خواندن صرف کرده اند یا زحماتی که می کشند باشد.

مقایسه هزینه های ایران با ۳ کشور همسایه

در ادامه این گزارش نگاهی به هزینه‌های درمانی در سه کشور ترکیه، امارات و قطر می‌اندازیم. اگر در اینترنت هزینه درمان در ترکیه برای شهروندانش را جست‌وجو کنید به کلمه «رایگان» بر‌می‌خورید. شهروندان ماهیانه حدود ۳۰ دلار (حدودا یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان) به شرکت بیمه خود یا بیمه همگانی سلامت عمومی پرداخت می‌کنند و تقریبا تمام خدمات درمانی برای آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود. تقریبا ۹۹ درصد شهروندان این کشور تحت پوشش بیمه همگانی سلامت عمومی هستند. پوشش بیمه‌ ترکیه تا حدودی شامل هر درمانی می‌شود؛ از ویزیت دکتر عمومی، متخصص و روانپزشک گرفته تا شیمی‌درمانی و درمان دیابت. با این‌حال، کمبود کادر درمان در ترکیه، یکی از معضلات جدی این کشور است. بسیاری برای گرفتن وقت از یک دکتر، هفته‌ها در نوبت می‌مانند و به همین دلیل مجبور می‌شوند به مراکز خصوصی مراجعه کنند. هزینه ویزیت یک دکتر عمومی در مراکز خصوصی این کشور بین ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان هزینه دارد. پزشکان متخصص بسته به نوع تخصص و همچنین مکانی که مطب در آن قرار گرفته، نرخ‌های مختلفی دارند و می‌توانند بسیار هزینه‌بر باشند. همانطور که پیشتر گفته شد در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی نرخ ویزیت روانپزشکان رایگان است اما در مراکز خصوصی این عدد تفاوت آن‌چنانی با نرخ ویزیت پزشک عمومی ندارد. یک ویزیت استاندارد بین ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان هزینه دارد. روانپزشکان هم با توجه به تخصص، سابقه و لوکیشن مطبشان، هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند. برای مثال در استانبول یک روانپزشک در یک مطب خصوصی بین ۹۵۰ تا ۳۱۰۰ لیر هزینه دریافت می‌کند که به عبارتی می‌شود بین یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان تا شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان!.

امارات؛ ویزیت پزشک عمومی ۵ میلیون تومان

 در امارات هم بیمارستان‌های دولتی رایگان هستند اما تعداد آن‌ها نسبت به مراکز خصوصی بسیار کمتر است. به طور کلی، هر نوع خدمات درمانی در امارات به شدت گران است. برای مثال نرخ ویزیت یک پزشک عمومی در یکی از مراکز خصوصی و معمولی امارات بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ درهم است. به عبارتی می‌شود بین ۴ میلیون و ۵۰۰هزار تا ۶ میلیون و ۵۰۰هزار تومان.  ویزیت پزشک مختصص هم بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ درهم امارات هزینه دارد. چیزی حدودا بین ۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰هزار تومان. هزینه ویزیت روانپزشک بسته به تجربه، تخصص و مکان کلینیک متفاوت است. یکی از ساکنان امارات در پلتفرم «ردیت» نوشته است که با هر بار مراجعه به روانپزشک ۶۰۰ درهم، یعنی نزدیک به ۱۱ میلیون تومان خرج می‌کند.  سایت‌های دیگر هم نرخ اولین ویزیت را بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درهم متغیر عنوان کرده‌اند. توجه داشته باشید که ۱۰۰۰ درهم امارات، ۱۸ میلیون تومان است. البته درست مانند ایران، ویزیت‌های بعدی شما با روانپزشک ارزان‌تر خواهد بود و به ۳۰۰ تا ۷۰۰ درهم (پنج میلیون و ۴۰۰هزار تومان تا ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان) کاهش پیدا می‌کند. هزینه سلامت روان در امارات به قدری زیاد است که بسیاری از شهروندان امارات به روانپزشکان و روانشناسان آنلاین در کشورهای خارجی مانند آمریکا روی آورده‌اند؛ چراکه هزینه ویزیت‌های روانپزشکی به دلار آمریکا، بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که باید در شهری مانند دوبی بپردازند.

  قطر و خدمات روانپزشکی

 سیستم درمانی قطر هم مانند ترکیه، این امکان را برای شهروندانش فراهم آورده تا با استفاده از بیمه و برنامه‌های درمانی دیگر هزینه درمانشان را به حداقل برسانند. خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی، رایگان است اما بسیاری از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی هم تحت پوشش انواع بیمه هستند و هزینه‌های بیماران را به حداقل می‌رسانند.

 تعرفه ویزیت پزشکان در مراکز مختلف خصوصی، بسته به سابقه و مجلل‌بودن متفاوت است. کف قیمت ویزیت پزشک‌عمومی در کلینیک‌های خصوصی بین ۳۰ تا ۴۰ ریال است. این رقم به پول ما حدودا می‌شود بین ۵۴۰ تا ۷۲۰هزار تومان. در مراکز خصوصی متوسط این رقم به دو تا پنج میلیون تومان می‌رسد و در مراکز با سابقه و لاکچری تا ۹ میلیون تومان هم ادامه دارد. تعرفه پزشکان متخصص هم به همین صورت متفاوت است. در یک کلینیک قیمت متوسط، برای این‌که یک پزشک متخصص شما را ملاقات کند، باید حدودا ۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان هزینه کنید. با این وجود، باید توجه داشت که افرادی که بیمه یا «کارت سلامت» دارند، رقم بسیار پایین‌تری در مراکز خصوصی پرداخت می‌کنند. کارت سلامت، کارتی به ارزش ۲۵ دلار است که تا یک‌سال اعتبار دارد. همه شهروندان و مهاجرانی که «آی‌دی کارت» یا کارت شناسایی قطری داشته باشد، می‌تواند این کارت سلامت را خریداری کنند. نکته عجیبی که درباره روانپزشکان در قطر وجود دارد این است که هیچ کلینیک یا مطب خصوصی مختص روانپزشکان در این کشور وجود ندارد.  فقط چند بیمارستان دولتی مانند بیمارستان «حمد» در قطر هستند که تعدادی محدود روانپزشک در اختیار بیماران قرار می‌دهند. با توجه به این‌که بیمارستان‌های دولتی رایگان هستند، هیچ نرخی برای ویزیت روانپزشک در این کشور تعریف نشده و تقریبا رایگان محسوب می‌شوند./آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: