کد خبر: ۳۴۳۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 27
حمید حاج اسماعیلی / کارشناس اقتصادی
 شفاآنلاین>جامعه طبــق داده هــای مرکــز آمار ایــران، نــرخ تــورم ســالانه بــه کمترین میزان خــود در ۲۱ ماه اخیر رسیده و رقم ۳۸.۸ درصد را ثبــت کرده اســت. بر اســاس داده های منتشرشــده از سوی متولــی اصلی انتشــار آمار نرخ تورم، شاخص قیمت مصرف کننده در پایان سال ۱۴۰۳به ۲۳۶.۳ واحد رســیده است. به این ترتیب، نرخ تورم سالانه در فروردین ماه عدد ۳۸.۸ درصد را ثبت کرده که این رقم در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ کاهشی ۱.۹ واحد درصدی پیدا کرده اســت. به علاوه، مقایســه نرخ تورم سالانه فروردین ماه امسال با فروردین ماه سال گذشته، از کاهش ۸.۸ واحد درصدی این متغیر حکایت دارد.
اولین نکته این است که اختلافاتی در این محاسبات وجود دارد و باید قیمت واقعی کالاها مبنای اساسی نرخ تورم قرار گیرد. از سوی دیگر، فروردین ماه مالک خوبی برای ســنجش و پیش بینی تورم کل سال نیست. چون نصف فروردین مــاه تعطیل بود و به دلیــل ماه رمضان نظارت بر قیمت ها بیشــتر از ماه های قبل شد و دولت نیــز قیمت کالاهــا را در جاهایی محاســبه می کند که روی آن نظــارت دارد. در شــروع سال قرار داریم و قیمت های رســمی هنوز قطعی نشــده اســت و مهم تر از آن کاهش تورم برای مردم محســوس نیســت و در افزایش قدرت خرید مردم آن را شاهد نیستیم. همانگونه که در ابتدای مطلب گفتم، فروردین مــاه مالک خوبی برای محاسبه تورم نیست. نکته دیگر وضعیت نرخ ارز است. ما از روزهای پایانی ســال گذشته تا فروردین ماه شاهد افزایــش حدود ۲۰ درصــدی دلار بودیم. قطعا افزایش نــرخ دلار روی کالاهــای دیگر و تورم تاثیر گذار اســت.
اما ما این تاثیر را در تورم اعلام شــده نمی بینیم. با این وضعیت باید گفت که تورم آن چیزی اســت که مردم به صورت محســوس در زندگی خود احســاس می کنندو تغییر چندانی در آن شاهد نیستیم.
برچسب ها: تورم ، مرکز آمار ، محاسبات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: