کد خبر: ۳۴۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 28
‌متخصصان می‌گویند به بهانه‌های مختلف یا توصیه‌های اطرافیان مکمل مصرف نکنید‌ استفاده از این محصولات رایج است و از این رو بهتر است چند نکته و توصیه علمی را برای کاهش عوارض جانبی احتمالی مصرف مکمل‌ها بدانید تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد سلامت خود بگیرید.
شفاآنلاین>سلامت‌متخصصان می‌گویند به بهانه‌های مختلف یا توصیه‌های اطرافیان مکمل مصرف  نکنید‌ استفاده از این محصولات رایج است و از این رو بهتر است چند نکته و توصیه علمی را برای کاهش عوارض جانبی احتمالی مصرف مکمل‌ها بدانید تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد سلامت خود بگیرید.

۰۱  مشورت با متخصصان سلامت
 به گزارش شفاآنلاین: قبل از شروع مصرف هر مکمل جدیدی، ضروری است با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مانند پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه مشورت کنید. آنها می‌توانند براساس نیازهای سلامت فردی و تداخلات احتمالی با داروها، توصیه‌های شخصی ارائه دهند. آزمایش را هم فراموش نکنید که البته متخصصان پیش از تجویز، حتما به شما توصیه خواهند کرد.

۰۲درباره مکمل تحقیق کنید
حتما زمانی را برای تحقیق درباره مکملی که می‌خواهید مصرف کنید، اختصاص دهید. به‌دنبال منابع اطلاعاتی معتبر، مانند وب‌سایت‌های بهداشتی مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، مجلات و انجمن‌های علمی معتبر باشید. جست‌وجو در اینترنت برای یافتن یک مکمل، توصیه نمی‌شود. مراقب باشید ادعا یا وعده‌های اغراق‌آمیز در فضای مجازی شما را تحت‌تأثیر قرار ندهد.

۰۳ مراقب دوزها باشید
دستورالعمل‌های دوز توصیه‌شده روی برچسب مکمل را بخوانید. مصرف بیش از مقدار توصیه شده می‌تواند خطر عوارض جانبی و مسمومیت را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که درباره مکمل‌ها «همیشه بیشتر بهتر نیست». اگر پس از مصرف هم علائم غیرعادی یا عوارض جانبی را تجربه کردید، فوراً مصرف آن را متوقف و درصورت تداوم به پزشک مراجعه کنید.

۰۴ توجه به تداخلات مواد مغذی
برخی از مکمل‌ها می‌توانند با داروها یا سایر مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و بر اثربخشی آنها تأثیر بگذارند. مصرف همزمان مکمل‌ها و داروها می‌تواند عوارض جانبی مضر هم ایجاد کند. از تداخلات احتمالی آگاه باشید و اگر برای یک بیماری خاص داروی همیشگی مصرف می‌کنید، درباره مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۰۵ اهمیت   کیفیت
مکمل‌هایی را مصرف کنید که برند معتبر دارند، سازمان غذا و دارو آنها را تأیید کرده و برچسب رهگیری هم روی جعبه‌شان نصب شده باشد. این محصولات را الزاما باید از داروخانه‌ها خریداری کنید تا درصورت بروز مشکل قابل پیگیری باشد و مطمئن باشید محصول با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد.

۰۶ تعادل با یک رژیم غذایی سالم
مکمل‌ها هیچ زمانی نمی‌توانند جایگزین رژیم‌های غذایی شوند و تنها تکمیل‌کننده آنها هستند. سعی کنید تا حد امکان مواد مغذی ضروری را از غذاهای کامل دریافت کنید؛ زیرا آنها حاوی انواع مختلفی از ترکیبات مفید هستند که می‌توانند سلامتی مطلوبی را برایتان رقم بزنند؛ درصورتی که جزو گروه‌های خاص نیازمند مصرف هستید، پزشکان این مکمل‌ها را با نحوه صحیح مصرف به شما توصیه می‌کنند.

۰۷هدف از مصرف مکمل
قبل از شروع مصرف مکمل، به این فکر کنید که چرا آن را درنظر گرفته‌اید. اگر می‌خواهید کمبود موادمغذی خاصی را برطرف کنید، مطمئن شوید که قادر به جذب آنها از گروه‌های غذایی تعیین شده نیستید و مصرف مکمل برای شما ضروری است. این هدفگذاری پیش از مصرف می‌تواند به انتخاب مکمل شما کمک کند.

۰۸تفاوت‌ها را درنظر بگیرید
افراد مختلف براساس عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت سلامتی و سبک زندگی، نیازهای غذایی متفاوتی دارند. هنگام انتخاب مکمل‌ها این نیازهای فردی را درنظر بگیرید تا مطمئن شوید مصرف این محصولات می‌تواند منجر به رفع مشکل براساس نیاز شما شود.

۰۹ روند آهسته در مصرف
اگر در مصرف مکمل‌ها تازه‌کار هستید، هر بار با یک مکمل شروع کنید تا بر واکنش بدن خود نظارت داشته باشید. معرفی چند مکمل همزمان، به‌ویژه در ابتدای مصرف می‌تواند تشخیص این را که کدام‌یک ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در بدن شما شده دشوار کند.

۱۰ صبور باشید
داشتن انتظارات واقع‌بینانه هنگام مصرف مکمل‌ها هم مهم است. درحالی‌که برخی از مکمل‌ها ممکن است اثربخشی سریع‌تری داشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز داشته باشند. اگر عجول و بی‌حوصله هستید، این نکته مهم را درباره مکملی که قرار است مصرف کنید، درنظر بگیرید.

۱۱ پیگیری میزان مصرف
زمانی که مصرف مکمل‌ها را آغاز کردید، زمان شروع، میزان مصرف، دوز تعیین شده و هرگونه تغییری را که در سلامتی یا تندرستی شما ایجاد می‌کند به‌خاطر بسپارید. این آگاهی می‌تواند درصورت بروز مشکل یا نبود اثربخشی درباره این محصولات به شما و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا تجویز جدیدتری داشته باشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: