کد خبر: ۳۴۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 28
واکسن سرطان پوست mRNA-4157، یک نئوآنتی‌ژن درمانی اختصاصی است که برای تحریک سیستم ایمنی بدن طراحی شده است تا بتواند با نوع خاصی از سرطان و تومور مقابله کند.
 شفاآنلاین> سلامت> پزشکان بریتانیایی آزمایش فاز ۳ اولین واکسن mRNA سرطان شخصی‌سازی‌شده در جهان برای ملانوما (نادرترین نوع سرطان پوست) را آغاز کردند. پتانسیل این واکسن انقلابی برای درمان سرطان با استقبال خوبی از سوی کارشناسان مواجه شده است.
به گزارش شفاآنلاین: سالانه حدود ۱۳۲ هزار نفر در سراسر جهان به ملانوما مبتلا می‌شوند که بزرگ‌ترین سرطان پوست کشنده است. درحال‌حاضر بیماران مبتلا برای درمان آن باید جراحی کنند؛ اگرچه گاهی اوقات از رادیوتراپی، دارو و شیمی‌درمانی نیز استفاده می‌شود. حالا اما متخصصان درحال آزمایش واکسن جدیدی هستند که برای هر بیمار شخصی‌سازی می‌شود و به بدن آن‌ها دستور می‌دهد که سلول‌های سرطانی را برای جلوگیری از بازگشت بیماری شکار کند.

پزشکان با انجام فاز دوم آزمایش خود گفته‌اند که این واکسن‌ها به‌طور چشمگیری خطر بازگشت سرطان را در بیماران دچار ملانوما کاهش می‌دهند. اکنون مرحله ۳ و نهایی این آزمایش توسط بنیاد NHS بیمارستان کالج لندن (UCLH) آغاز شده است.

دکتر «هدر شاو»، محقق این کارآزمایی، می‌گوید که واکسن‌ها پتانسیل لازم برای درمان افراد مبتلا به ملانوما را از خود نشان داده‌اند و در سرطان‌های دیگر ازجمله ریه، مثانه و کلیه نیز آزمایش می‌شوند.

نحوه شخصی‌سازی واکسن سرطان ملانوما
واکسن مذکور که با نام mRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) شناخته می‌شود، یک نئوآنتی‌ژن درمانی اختصاصی است که برای تحریک سیستم ایمنی بدن طراحی شده است تا بتواند با نوع خاصی از سرطان و تومور مقابله کند. هر دوز آن برای حداکثر ۳۴ نئوآنتی‌ژن کدگذاری شده است و براساس جهش‌های منحصربه‌فرد تومور بیمار، یک پاسخ ایمنی ضدتومور فعال می‌کند.


برای شخصی‌سازی واکسن نیز نمونه‌ای از تومور با عمل جراحی از بدن بیمار برداشته می‌شود و سپس از تکنیک‌های توالی‌یابی DNA و البته هوش مصنوعی کمک گرفته می‌شود. درنهایت واکسن ضدسرطانی تولید می‌شود که مخصوص تومور بیمار است.

فاز ۳ کارآزمایی جهانی این واکسن طیف وسیع‌تری از بیماران را شامل می‌شود و هدف آن جذب حدود ۱۱۰۰ نفر است. یکی از اولین بیمارانی که با آن مورد آزمایش قرار گرفته، «استیو یانگ» ۵۲ ساله است و از این واکسن به‌عنوان «بهترین شانس» خود برای «جلوگیری از پیشرفت سرطانش» یاد کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: