کد خبر: ۳۴۳۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 02
بروز عوارض نادر با تزریق واکسن آسترازنکا شامگاه دوشنبه (10اردیبهشت 1403) مورد تأیید شرکت سازنده آن هم قرار گرفت؛عوارضی که پیش‌تر از سوی کشورهای مصرف‌کننده به‌ویژه‌ اروپایی‌ها مطرح شد و حتی در کوران واکسیناسیون جهانی علیه پاندمی کرونا، تزریق آن را متوقف کردند.

شفاآنلاین> سلامت>حالا شرکت آسترازنکا هم تأیید کرده که این واکسن می‌تواند باعث بروز عوارض نادر جانبی از جمله لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی (TTS) شود و موضوع جدیدی هم نیست. آنها گفته‌اند که خطر مرگ ناشی از TTS با تزریق واکسن آسترازنکا یک در یک میلیون نفر است. تقریبا 12درصد واکسن‌های وارداتی به ایران هم آسترازنکا بود؛ چیزی حدود 25میلیون دوز. حالا یک نگرانی جدی از تزریق این واکسن در اذهان عمومی شکل گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین:نگرانی‌ای که به ‌گفته متخصصان تنها درصورت بروز عوارض در همان روزهای ابتدایی تزریق واکسن جدی است، اما با گذشت تقریبا 2 سال از زمان تزریق و نبود علائم، دیگر خطری وجود نخواهد داشت. پیگیری از چند متخصص حوزه واکسن‌ها علاوه بر پاسخ به این نگرانی‌ها، البته عیان‌کننده یک وضعیت عجیب هم بود؛ اینکه انتشار این خبر باعث شده که بسیاری از دریافت‌کنندگان آسترازنکا، اکنون سایر مشکلات جسمانی‌شان را هم با این واکسن مرتبط بدانند.

مقصران تشویق برای تزریق آسترازنکا


«کمتر از 10درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور علیه کرونا آسترازنکاست. واکسنی که مبدا آن شرکت بریتانیایی بود و تحت عنوان آکسفورد-آسترازنکا به جهان عرضه شد.» این نکته را کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت می‌گوید که همان روزهای ابتدایی توزیع این واکسن در جهان و محدودیت‌های ورودش به کشور، یک توییت جنجالی هم در این‌باره منتشر کرد و با واکنش‌های زیادی مواجه شد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «آسترازنکا علاوه بر بریتانیا، در کشورهای اروپای شرقی و جنوبی همچنین جنوب شرقی آسیا هم تولید می‌شد و بعد از سینوفارم چین، دومین واکسنی بود که در بسیاری از کشورها مصرف شد.»


به‌گفته جهانپور سهمیه ایران از سبد کووکسِ سازمان جهانی بهداشت هم عمدتا آسترازنکا بود که محموله‌های آن از ایتالیا، مجارستان، ژاپن و کره‌جنوبی وارد ایران شد.او درباره عوارض این واکسن که به تازگی مورد تأیید شرکت تولیدکننده هم قرار گرفته، بیان می‌کند:‌«اساسا مجوز تلقیح این واکسن و سایر واکسن‌های کرونا در ابتدای امر مصرف اضطراری بود. همان زمان کمیته ملی وقت واکسیناسیون علیه کووید-19 در ایران هم هشدار داد که افراد زیر 40سال و زنان از این واکسن استفاده نکنند اما فضای غبارآلود رسانه‌ای در آن زمان و تلاش برخی افراد برای وارونه‌نمایی موضوع ، برخی سوء‌برداشت‌ها را در پی داشت، چنان که حتی برخی افراد را به سمت تزریق این واکسن در برخی کشورهای همجوار با صرف هزینه بالا کشاند.

از سوی دیگر این واکسن تقریبا در فهرست مورد تأیید اغلب کشورها برای مسافرت قرار داشت و به همین دلیل گروه‌های سنی زیر 40 یا 50 سال هم داوطلبانه و مصرانه مبادرت به تهیه این واکسن و تلقیح آن کردند.»جهانپور در پاسخ به این سؤال که همان زمان کشورهای اروپایی تزریق این واکسن را متوقف کردند و حتی گفته شد که کشوری مثل اتریش، آسترازنکای بلااستفاده خود را به ایران هدیه داده، بیان می‌کند: «این مسئله به هیچ عنوان درست نیست. آسترازنکا بعد از واکسن سینوفارم چین، جزو واکسن‌های پرمصرف در تمام دنیاست.

سایت‌های متعدد تولید این واکسن در ژاپن، کره‌جنوبی و حتی هند همچنین ایتالیا، مجارستان و آلمان راه‌اندازی شد و در آمریکای شمالی و لاتین هم به‌شدت مورد استفاده بود. حتی در کشوری مثل هند هم میزان تزریق آن قابل توجه بود. به نوعی 60درصد واکسیناسیون جهان علیه کرونا توسط سینوفارم صورت گرفت و رتبه بعدی هم متعلق به آسترازنکاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: