کد خبر: ۳۴۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 04
کارشناس امور دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پرمصرف ترین داروی تجویز شده توسط پزشکان در نسخ بیمه تامین اجتماعی قزوین طی سال گذشته آمپول دگزامتازون بود.
شفاآنلاین>سلامتهر ماده ای که برای درمان، تسکین علایم، تشخیص بیماری یا پیشگیری از آن به کار رود و بر ساختار یا کارکرد ارگانیسم زنده اثر بگذارد و پس از ورود به بدن عملکرد آن را تصحیح کند، در دانش پزشکی به آن دارو گفته می‌شود.

وی ادامه داد: به طور معمول باور اجتماعی از دارو فقط جنبه بی خطر و شفابخشی آن را می بیند، در حالی که در متون پزشکی دارو را به مشابه تیغ دو لبه ای تصور می کنند که یک لبه آن متوجه عوامل بیماری زا بوده و لبه دیگرش، به علت عدم آگاهی در مصرف صحیح آن جان انسان را مورد تهدید قرار می دهد.

طیبی خاطرنشان کرد: مصرف نابجای دارو به جهت عوارض جانبی، خطرات، مرگ و میر و همچنین هزینه های بسیار سنگین آن در بودجه دارویی دولت ها، شرکت های بیمه و جمعیت عمومی مردم از مسایل مهم جوامع به حساب می آید.

این مسوول با بیان اینکه بسیاری بر این باورند خرید و مصرف آنی دارو موجب بهبود آنان می شود، توضیح داد: این مورد بستگی به نوع بیماری و عامل ایجاد کننده آن دارد اما در اکثر برخی بیماری ها مثل سرماخوردگی که عامل ایجاد کننده آنها ویروس ها هستند، دوره بیماری باید طی شود و مصرف بلافاصله دارو تاثیری در کوتاه شدن دوره بیماری ندارد.

وی در خصوص اثرات سوء مصرف خودسرانه دارو، هشدار داد: مصرف خودسرانه دارو می‌تواند منجر به عوارض ناخواسته دارویی، تداخلات دارویی، مقاومت آنتی بیوتیکی، سمیت دارویی و پوشاندن علایم بیماری شود.

طیبی یادآور شد: از آنجا که مصرف بی رویه دارو تبعات زیادی را برای جامعه و اشخاص به دنبال دارد، اقدامات مربوط به کنترل این امر حائز اهمیت است که به این منظور داروسازان و پزشکان به‌عنوان محافظان سلامت سعی در کنترل و فرهنگ سازی هرچه بیشتر این مساله دارند.

وی افزود: در همین خصوص در استان قزوین تجویز و یا مصرف سرخود و بی رویه داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌ها، داروهای کورتونی و یا سایر داروهای تزریقی در حال پایش است و امید می‌رود به مرور به وضعیت بهتری هم در این زمینه دست پیدا کنیم.

کارشناس امور دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: نسخ پزشکان در کمیته دانشگاهی تجویز و مصرف منطقی دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه میزان دارو از میانگین معمول بالاتر باشد، گزارش آن به پزشکان ارسال می شود.
برچسب ها: دگزامتازون ، دارو ، پزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: