کد خبر: ۳۴۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 08
WBCها بخش حیاتی از سیستم ایمنی بدن شما هستند. آنها بدن شما را از حمله باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، سلول های غیرطبیعی و سایر مواد خارجی محافظت می نمایند.
شفاآنلاین> سلامت> سرطان خون، لوسمی یا لوکمیا در واقع سرطان سلول های خونی است. چندین دسته از سلول های خونی شامل گلبول های قرمز (RBC)، گلبول های سفید (WBC) و پلاکت ها وجود دارد. به طور کلی، سرطان خون به سرطان  گلبول های سفید (WBCها) اشاره دارد.
 به گزارش شفاآنلاینWBCها بخش حیاتی از سیستم ایمنی بدن شما هستند. آنها بدن شما را از حمله باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، سلول های غیرطبیعی و سایر مواد خارجی محافظت می نمایند. آنها می توانند سریع تقسیم شده و در نهایت سلول های طبیعی را از بین ببرند. WBC بیشتر در مغز استخوان تولید می شود. اما نوع خاصی از WBC نیز در غدد لنفاوی، طحال و غده تیموس ساخته می شود. WBCها پس از تشکیل در سراسر بدن در خون و سیستم لنفاوی به گردش در می آیند و در غدد لنفاوی و طحال متمرکز می شوند.

انواع بسیاری از سرطان خون وجود دارد که برخی از آنها در کودکان شایع می باشد و سایر اشکال سرطان خون اغلب در بزرگسالان دیده می شود.

علائم و نشانه های سرطان خون چیست؟

علائم و نشانه های سرطان خون عبارتند از:

تعریق بیش از حد به خصوص در شب
خستگی و ضعف که با استراحت از بین نمی رود
لاغری ناخواسته
درد و پوک شدن استخوان
غدد لنفاوی متورم و بدون درد (به خصوص در گردن و زیر بغل)
بزرگ شدن کبد و طحال
لکه های قرمز روی پوست که پتشی نامیده می شوند.
خونریزی و کبودی
تب یا لرز
عفونت های مکرر

درمان سرطان خون
لوکمیا معمولاً توسط متخصص خون و آنکولوژیست درمان می شود. این پزشکان متخصص در زمینه اختلالات خونی و سرطان هستند. درمان به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد. برخی از انواع سرطان خون به آرامی رشد می کنند و نیازی به درمان فوری ندارند. با این حال، درمان سرطان خون معمولاً شامل یک یا چند مورد زیر است:

شیمی درمانی، از داروهایی برای از بین بردن سلول های لوسمی استفاده می کند. بسته به نوع سرطان، ممکن است یک دارو یا ترکیبی از داروهای مختلف مصرف کنید.

پرتودرمانی، از پرتوهای پرانرژی برای آسیب رساندن به سلول های لوسمی و جلوگیری از رشد آنها استفاده می کند. تابش می تواند در یک منطقه خاص یا در کل بدن اعمال شود.

پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان فرد بیمار با مغز استخوان فرد سالم، ممکن است پیوند از بدن خودتان (پیوند اتولوگ) صورت گیرد یا از یک اهدا کننده (پیوند آلولوگ) انجام شود. به این روش، پیوند مغز استخوان گفته می شود.

درمان بیولوژیکی یا ایمنی، از درمان هایی استفاده می کند که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و به آنها حمله می کند.

درمان هدفمند، داروهایی مورد استفاده قرار می گیرد که از آسیب پذیری سلول های سرطانی استفاده می کنند. به عنوان مثال، (imatinib (Gleevec یک داروی هدفمند است که معمولاً علیه CML استفاده می شود.

قابل مشاهده در دسکتاپ



قابل مشاهده در موبایل

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: