کد خبر: ۳۴۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 08
عفونت دستگاه ادراری (UTI) زمانی رخ می دهد که باکتری های مضر وارد سیستم ادراری می شوند که شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار می شود

شفاآنلاین> سلامت>عفونت عفونت دستگاه ادراری (UTI) زمانی رخ می دهد که باکتری های مضر وارد سیستم ادراری می شوند که شامل کلیه ها، حالب ها، مثانه و مجرای ادرار می شود. شایع ترین شکل UTI در دستگاه ادراری تحتانی رخ می دهد.

به گزارش شفاآنلاین:بهداشت نامناسب، لباس های تنگ و آمیزش جنسی می تواند باکتری ها را وارد دستگاه ادراری کند.

متأسفانه، عفونت ادراری می تواند چندین علامت ناراحت کننده ایجاد کند، از جمله:

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • معده درد
  • نیاز مداوم به ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار که به عنوان هماچوری شناخته می شود.
  • درد لگن
  • تب شدید

اگر UTI درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی، از جمله آسیب کلیه، سپسیس، بیماری مزمن کلیه (CKD) و شوک سپتیک شود.

آیا UTI یک عفونت مقاربتی است؟

عفونت های مقاربتی از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می شود.

UTI ها از طریق جنسی منتقل نمی شوند و تماس با دستگاه تناسلی نمی تواند باعث این عفونت شود. در عوض، عفونت های دستگاه ادراری توسط باکتری هایی ایجاد می شود که از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری می شوند. بنابراین، داشتن رابطه جنسی با فردی که عفونت ادراری دارد، بی خطر است، زیرا مسری نیست.

با این حال، فعالیت جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را در برخی افراد افزایش دهد. علاوه بر این، رابطه جنسی می تواند علائم UTI را تشدید یا بدتر کند.

آیا رابطه مقعدی یا دهانی می تواند باعث عفونت ادراری شود؟

رابطه جنسی دهانی می تواند باعث عفونت ادراری شود زیرا باکتری های دهان یا گلو می توانند باکتری ها را به مجرای ادرار وارد کنند. عفونت‌های ادراری ناشی از رابطه دهانی در زنان شایع‌تر از مردان است زیرا مجرای ادرار زنان کوتاه‌تر و نزدیک‌تر به مقعد است، جایی که ممکن است باکتری‌ها وجود داشته باشند.

عفونت ادراری همچنین می تواند در اثر رابطه مقعدی ایجاد شود، زیرا رکتوم و مقعد حاوی باکتری هایی هستند که به طور بالقوه می توانند در طول فعالیت جنسی وارد مجرای ادرار شوند.

اصطکاک مقعدی نیز می تواند مجرای ادرار را تحریک کرده و آن را مستعد عفونت های باکتریایی کند.

آیا در صورت ابتلا به عفونت ادراری می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

اگر عفونت ادراری دارید، معمولاً تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین نرود و علائمی نداشته باشید، رابطه جنسی دهانی یا نفوذی توصیه نمی شود. این به این دلیل است که فعالیت جنسی می تواند التهاب و تحریک مجرای ادرار را افزایش دهد، که می تواند روند بهبودی بدن را کند کرده و عفونت را بدتر کند. همچنین می تواند باکتری های جدیدی را به دهانه مجرای ادرار وارد کند.

رابطه جنسی واژینال با کاندوم های اسپرم کش (شکلی از پیشگیری از بارداری) همچنین می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری در برخی افراد شود زیرا حاوی ماده شیمیایی است که می تواند دیواره های داخلی واژن و پوشش مجرای ادرار را تحریک کند.

داشتن رابطه جنسی با عفونت ادراری می تواند خطرات سلامتی خاصی مانند ایجاد عفونت کلیه را افزایش دهد.

سایر عوامل خطر عفونت ادراری

علاوه بر رابطه جنسی، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به UTI را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  • آناتومی زن: زنان بیشتر از عفونت‌های مجاری ادرار رنج می‌برند، زیرا مجرای ادرار زنانه به مقعد نزدیک‌تر است و ورود باکتری‌ها به مجرای ادرار را آسان‌تر می‌کند.
  • یائسگی: در نتیجه کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی، دستگاه ادراری بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می شود.
  • دیابت: افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری هستند، زیرا سطح قند خون بالا می تواند شانس رشد باکتری ها را در دستگاه ادراری افزایش دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: به عنوان مثال، افراد مبتلا به HIV دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند که می تواند منجر به افزایش خطر عفونت های دستگاه ادراری شود.

بهترین درمان عفونت ادراری چیست؟

در صورت ابتلا به عفونت ادراری توصیه می شود در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عواقب جدی جلوگیری شود.

پزشک شما بسته به نوع باکتری شناسایی شده در ادرار و شدت عفونت، دوره ای از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند.

آنتی بیوتیک ها تنها درمانی هستند که می توانند عفونت ادراری را به طور کامل از بین ببرند.

چگونه از عفونت ادراری جلوگیری کنم؟

  • با دقت از جلو به عقب بشویید: پس از اجابت مزاج، زنان باید حتما ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب پاک کنند تا از ورود باکتری های رکتوم به مجرای ادرار جلوگیری شود.
  • استفاده از خلال دندان در رابطه جنسی دهانی: بریس های دندانی به طور بالقوه می توانند از گسترش باکتری ها در حین رابطه جنسی دهانی جلوگیری کنند.
  • ناحیه تناسلی را تمیز نگه دارید: رعایت بهداشت با تمیز کردن منظم اندام تناسلی گام مهمی در پیشگیری از عفونت مثانه است.
  • ادرار کردن بعد از رابطه جنسی دهانی یا نفوذی: ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند به دفع باکتری ها از مجرای ادرار کمک کند.
  • قبل از رابطه جنسی دست های خود را بشویید: این می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد زیرا باکتری های بالقوه مضر روی پوست کمتر خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: