کد خبر: ۳۴۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 09
اختلال هویت جنسیتی (ملال جنسیتی) حالتی است که فرد به دلیل نارضایتی از جنسیت زیستی، خود را با ویژگی‌های جنس دیگر تعریف می‌کند و نقش جنسیتی خود را در زندگی اجتماعی متناسب با ادراک خود نمی‌داند.
شفاآنلاین> سلامت>بنابراین ممکن است پس از مشاوره‌های فنی روانشناختی، دنبال هرمون درمانی و درنهایت جراحی برود. هر چند در نظام قضایی کشور، برای افراد دارای اختلال هویت جنسیتی، رویه‌هایی تعریف شده است اما یکسان نبودن اسناد هویتی و جنسیت ظاهری آنها در زمانی که نیاز به استفاده از خدمات اجتماعی دارند، مشکلات زیادی برای این افراد ایجاد می‌کند. حمایت از این افراد در نظام قضایی، روند مطلوبی داشته است اما هنوز هم کاستی‌هایی در قوانین حمایتی مناسب وجود دارد.
به گزارش شفاآنلاین:در این راستا ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» از برگزاری کارگروهی با عضویت دستگاه‌های ذیربط، قضات و کارشناسان برای حمایت قضایی از این افراد با رویکرد پیشگیری از فساد اخلاقی و کاهش ورودی پرونده‌ها خبر می‌دهد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری تهران می‌گوید: چندین جلسه کارگروه آموزشی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با این افراد از جمله پرسنل فراجا و نظام وظیفه برگزارشده است و این جلسات همچنان ادامه دارد. وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران تأکید می‌کند: «از ظرفیت تخصصی اشخاص حقیقی و حقوقی متخصص و صاحب نظر که از نظر شغلی با افراد تراجنسی در ارتباط هستند در راستای تدوین سرفصل‌های آموزشی برای کارمندان دستگاه‌هایی که با این افراد مواجه‌اند استفاده
کرده ایم.»
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران مهم‌ترین برنامه‌های سال جدید را این گونه تشریح می‌کند: «تهیه کتاب آموزشی، همچنین برگزاری کارگاه آموزشی برای قضات محاکم و دادسراها، کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی با هدف ارتقای سلامت جنسی برای این افراد، جلسه با مسئولین اداره‌های مرتبط در راستای خدمت رسانی، کمک و کاهش آسیب‌های این افراد، دوره آموزشی برای مسئولین نظام وظیفه، ضابطین و کارمندان جهت آشنایی و برگزاری کارگاه‌های حرفه آموزی و ارائه مدرک معتبر به این افراد در راستای ارتقای سلامت جنسی جزو مهم‌ترین برنامه‌های سال 1403 است.»
 نیکوکار با اشاره به تدابیر پیشگیرانه در برنامه حمایت قضایی در راستای ارتقای سلامت جنسی جامعه می‌گوید: «برگزاری چندین کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی با هدف ارتقای سلامت جنسی برای حدود 130 نفر از این افراد، برگزاری جلسه‌های آموزشی و کارگاهی با حضور کارشناسان و متخصصین دانشگاه‌های علوم پزشکی، اداره کل بهزیستی استان تهران و اداره کل ثبت احوال و متخصصین آموزش و پرورش شهر تهران و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، متخصصین اداره کل نظام وظیفه و فرماندهی انتظامی‌تهران بزرگ و... از جمله اقدامات مبتنی بر پیشگیری در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در اجرای برنامه شورای اجتماعی کشور با موضوع ارتقای سلامت جنسی جامعه بوده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: