کد خبر: ۳۴۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024May 10
تبلیغات حوزه لاغری و کاهش وزن نسبت به گذشته سر و شکل عجیب‌تری به خود گرفته است.
شفاآنلاین> سلامت>از همه تبلیغات عجیب جهانی درباره لاغری و اندام ایده‌آل و... که بگذریم، باز هم نمی‌توانیم چشم‌مان را بر این واقعیت ببندیم که تناسب اندام و متناسب شدن و در نهایت متناسب ماندن، یکی از ابعاد بااهمیت زندگی انسان است، واقعیتی که می‌تواند مانع بروز و پدید آمدن بسیاری از بیماری‌های شایع در روزگار امروز شود، اما در این میان، آنچه که اهمیت دارد، نه لاغر شدن، بلکه چگونه لاغر شدن است و از آن مهم‌تر به هر قیمتی لاغر نشدن است! «درمان چاقی، کلید جادویی ندارد.»

 به گزارش شفاآنلاین:این نظر بسیاری از متخصصان حوزه سلامت و تغذیه و رژیم درمانی است که معتقدند تصمیم به کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب، هدفی بسیار ارزشمند در راستای ارتقای جنبه‌های جسمی و روحی زندگی فرد است، اما این‌که به هر قیمتی و با چنگ انداختن به هر روش ناشناخته و غریبی بخواهیم به آن برسیم، همان چاه عمیقی است که می‌تواند افراد را از چاله چاقی به درون آن بیندازد و گرفتارشان کند.

قرص یا چسب لاغری ناف! شاید نامش را نشنیده باشید، اما خوب است بدانید که این محصول، تازه‌ترین عنوانی است که تاجران حوزه لاغری و کاهش وزن که سلیقه مخاطبان‌شان را از حفظ هستند، سر زبان‌ها انداخته‌اند و تبلیغ می‌کنند؛ محصولی که البته هنوز آن‌قدر فراگیر و گسترده نشده است که آن را از گوشه و کناری در دنیای واقعی بشنویم، اما زمزمه‌هایش به‌تازگی در فضای مجازی پیچیده است.

در واقع عمده تبلیغاتی که درباره قرص یا چسب ناف برای لاغری دیده می‌شود در فضای مجازی است و با این‌که تا به امروز هیچ پزشک و متخصصی، توصیه‌ای به این روش برای کاهش وزن نکرده است، اما عرضه‌کنندگان قرص و چسب لاغری ناف ادعا می‌کنند که این محصول از طریق تحریک ناف، چربی‌های اضافی شکم را از بین ببرد و منجر به کاهش وزن شود: «شاید به‌نظر برسد که کمتر کسی است به چنین روشی اعتماد کند، اما اشتباه می‌کنید چرا که برخی از افراد آن‌قدر غرق در هدف لاغر شدن هستند که چشم‌های‌شان را بر همه عواقب و عوارض و بی‌اعتباری برخی از روش‌های عجیب لاغری مانند همین محصول، می‌بندند و دیگر جایی را نمی‌بینند.»

این را مریم عمادی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی می‌گوید که معتقد است چنین روشی هیچ‌وقت قابل اطمینان نبوده و نخواهد بود.

چرا نه؟

آنچه که تا به امروز مشخص شده، این است که درباره تاثیر قرص ناف روی لاغری افراد، هیچ منبع و شواهد علمی در مجلات علوم پزشکی و مقالات وجود ندارد. در واقع وقتی حرف از اثربخشی یک روش برای لاغری زده می‌شود، برمبنای مستندات علمی و پژوهشی است که پیش از این متخصصان آن را تایید یا رد کرده‌اند؛ آن‌وقت است که می‌توانیم از مقایسه ترازوی فواید و معایب برخی از این روش‌ها بگوییم، اما حالا که هیچ مقاله‌ای در این زمینه وجود ندارد، نشان می‌دهد که صرفا با یک محصول تجاری و پولساز برای تولیدکننده‌اش روبه‌رو هستیم که فاقد هرگونه مجوز و تاییدیه‌ای است و فقط به‌دلیل تبلیغات وسیع و غلط‌اندازش است که فروش پیدا کرده و بر سر زبان‌ها افتاده است؛ بنابراین شاید اغراق نباشد بگوییم این ادعا که یک دارو یا ابزار به‌صورت زیرجلدی یا روی پوست می‌تواند روی لاغرشدن فرد و چربی‌سوزی تاثیر بگذارد، مبنای علمی ندارد و صرفا یک ابزار تجاری است. بدیهی است که محصولی بدون پشتوانه علمی و بدون تایید و مجوز، بدون شک عوارض متعددی هم برای سلامت فرد مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت.

 مکمل بخور و لاغر شو؟!

توصیه و ترویج به مصرف برخی از مکمل‌های رژیمی هم یکی دیگر از روش‌های غیرقانونی و عجیب برای لاغری است؛ روشی که قریب به اتفاق متخصصان تغذیه و رژیم درمانی آن را رد می‌کنند و از عوارض آنها می‌گویند: «در بسیاری از این مواقع، این مکمل‌ها مجوز قانونی ندارند و بدیهی است که از یک محصول بدون مجوز نمی‌توان این اطمینان را داشت که از چه موادی ساخته شده است.» این را عمادی می‌گوید و ادامه می‌دهد که برخی از این محصولات تقلبی و به‌صورت زیرزمینی ساخته می‌شود و احتمال آلودگی و مسمومیت در آنها بسیار بالاست.

میانه‌باش و پیشرو

لاغری فوری با خوردن پودر سنگ، مصرف ملین و استفراغ عمدی، قرص ناف لاغری و... از عجیب‌ترین روش‌هایی است که در دنیا شناخته می‌شود؛ روش‌هایی که وعده لاغری در کمترین زمان ممکن را به فرد می‌دهد، اما ما می‌دانیم که تا به‌حال کسی با چنین روش‌هایی در مدت دو سه روز، به لاغری محسوسی دست پیدا نکرده است. برای همین هم بعد از گذشت سال‌ها از ظهور و پیدایش صنعت زیبایی و لاغری، بیاید و بپذیرید که دستیابی به وزن ایده‌آل، فقط و فقط حاصل رعایت رژیم غذایی متعادل، داشتن فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم و در شرایط حاد و ضروری، توصیه‌های درمانی پزشک است و متوسل شدن به یک دارو، یک روش و یک اقدام در کوتاه‌مدت، کسی را به تناسب اندام نرسانده و نخواهد رساند که اگر چنین بود، امروز با آمار صعودی چاقی و اضافه‌وزن در دنیا روبه‌رو نبودیم.

ضمانتی که نیست

وقت خرید یخچال و اتو و جاروبرقی هم به‌دنبال ضمانت و تاییدیه و اعتبارش هستیم، ضمانت آنچه که به سلامت جسم و جان‌مان مربوط می‌شود که دیگر جای خود دارد! پس اگر فارغ از همه روش‌های طبیعی و زمانبر، برای لاغری و کاهش وزن‌تان به‌دنبال دارو و محصولی هستید، از نظارت سازمان غذا و دارو و تاییدیه آن مطمئن شوید و بعد به سراغش بروید؛ چرا که اگر محصول مصرفی‌تان، مجوزی از این سازمان نداشته باشد، احتمال هرگونه عارضه جانبی ازجمله تهوع، سرفه، اسهال، سردرد، افزایش ضربان قلب و تحریکات پوستی و... وجود دارد./آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: