کد خبر: ۴۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 11
شفا آنلاين-یک متخصص بیماری‌های اطفال با اشاره به شایعترین بیماری‌های تنفسی ایرانیان، بیماری آنفلوآنزا را تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاين،امیر بهتاش امیری در خصوص شایعترین بیماری‌های تنفسی در ایران به بیماری آنفلوآنزا اشاره کرد و اظهار داشت: آنفلوآنزا بیماری حاد ویروسی است که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و با سرفه، تب، سردرد، دردعضلانی، عرق، آبریزش بینی و گلودرد همراه است.

این متخصص بیماری‌های اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: سه نوع تیپ ویروس آنفلوآنزا شامل نوع A، B و C وجود دارد. در نوع A بیماری متوسط تا شدید است و تمام گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد و بین انسان و حیوان مشترک است. در نوع B نسبت به نوع A شدت کمتری دارد و در بین انسان‌ها شایع است در نوع C بین انسان و خوک است و معمولاً بدون علامت یا همراه با علامت خفیف است البته لازم به ذکر است به‌دلیل اینکه بدن انسان در سن 15 سالگی آنتی بادی ترشح می‌کند و به صورت نادر این نوع آنفلوآنزا دیده می‌شود.

بهتاش امیری تصریح کرد: در مجموع آنفلوآنزا به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ آنفلوآنزاهای بدون عارضه و با عارضه؛ که علائم بیماری در آنفلوآنزای بدون عارضه با تب، سردرد، درد عضلانی، سوزش چشم، اشک ریزی، بی حالی و بی اشتهایی همراه است، در کودکان نیز خروسک همراه با عفونت آنفلوآنزا رخ می‌دهد. اما در آنفلوآنزاهای همراه با عارضه علاوه بر علائمی که به آن اشاره شد باعث ایجاد عفونت‌های ریوی، عفونت گوش میانی، عوارض قلبی عروقی و عوارض عصبی در بدن انسان می‌شود.

وی گفت: ویروس آنفلوآنزا نیز قبل از شروع علائم بیماری 24 ساعت قبل در ترشحات دستگاه تنفسی فرد آلوده دیده می‌شود، دوره نهفتگی این بیماری معمولاً بین 1 تا 3 روز است و دفع ویروس در بالغین احتمالاً بین 3 تا 5 روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری و در کودکان تا 7 روز بعد از آن ادامه خواهد داشت. روش انتقال این ویروس از طریق هوا و ترشحات آلوده است. اما دلایل اهمیت مراقبت آنفلوآنزا سرعت انتشار بالای آن، بالا بودن عوارض مرگ و میر بالاخص در گروه‌های در معرض خطر و قابل سرایت انواع حیوانی به انسان است.

بهتاش امیری ادامه داد: براین اساس برای پیش نیاز بروز جهان گیری آنفلوآنزا؛ باید در مرحله اول یک ویروس جدیدی که عموم مردم نسبت به آن حساس باشند ایجاد شود مرحله دوم ویروس جدید نیز باید توان تکثیر و بیماریزایی در انسان را داشته باشد، مرحله سوم ویروس نیز باید توانایی انتقال انسان به انسان را به راحتی داشته و قابلیت ایجاد همه گیری را داشته باشد. اما به طورکل روش‌های پیشگیری از آنفلوآنزا و عادات بهداشتی خوب در این زمینه شامل واکسیناسیون، درمان دارویی ضد ویروسی در هنگام بروز علائم، اجتناب از ماندن در مکان‌های شلوغ و به خصوص سربسته، شستشوی دائم و مکرر دست‌ها، اجنتاب از تماس نزدیک  با فردآلوده، در منزل ماندن در هنگام بیماری، پوشاندن دهان، تمیز کردن دست‌ها، اجنتاب از لمس چشم، بینی و دهان، استراحت کافی و دریافت مایعات کافی است.

وی اظهار داشت: اما در خصوص کرونا ویروس‌ها این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خارومیانه شناخته شده است، کرونا ویروس‌ها از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند و بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شود. این ویروس بیشتر در حیوانات دیده می‌شود، هنوز منشاء این ویروس مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می‌دهند که این ویروس در اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد می‌شود. علائم این بیماری نیز شامل؛ تب، سرفه، تنگی تنفسی و مشکلات حاد تنفسی است که در کرونا ویروس‌های بی ضرر است اما در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و در برخی موارد نارسایی کلیه تظاهر پیدا می‌کند.




تسنیم




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: