کد خبر: ۴۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۳ - 2014December 27
فوق تخصص سرطان های دستگاه گوارش در گفتگو با شفا آنلاین اعلام كرد:
شفا آنلاین- فوق تخصص جراحي سرطان، با اشاره به ابتلای 400 هزار نفر در ایران به سرطان هشدار داد: بسیاری از علائم سرطان معده با بیماری های خوش خیم معده هم پوشانی دارد و متأسفانه به علت تشخیص دیر رس،روند درمان قطعی آن با تاخیر زیاد و نتایج ضعیف همراه است.

دکتر مجید صمصامی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بيان اين مطلب اظهار کرد: حدود نیمی از افراد مبتلا به سرطان؛ دچار سرطان های گوارشی اند که در آن سرطان های شایع گوارشی حدود 25 درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حدود 400 هزار نفر مبتلا به سرطان در ایران وجود دارد که سالیانه حدود 85 تا 90 هزار نفر به این آمار اضافه می شود و سالیانه 30 هزار نفر جان خود را بر اثر آن از دست می دهند.


وی سرطان را سومین عامل مرگ و میر برشمرد و ادامه داد: مرگ و میر ناشی از سرطان معده 9/12درصد در هر 100هزار نفر است و سپس سرطان های کولورکتال و مری در رتبه های بعدی قرار دارند.

فوق تخصص جراحی سرطان 70 درصد علت رشد سرطان را مربوط به تغییر هرم سنی جمعیت دانست که در حال رفتن به سوي بالا است که منجر به افزایش بروز اين بيماري هم شده است.

وی تغییر شیوه زندگی، آلودگی های هوا و شغلی، چاقی، بی تحرکی و مصرف دخانیات اعم از سیگار، قلیان و تریاک که مصرف آن در حال افزایش است و همچنین برخی عفونت ها را در ایجاد سرطان ها تاثيرگذاردانست.

صمصامی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر درصد زیادی از افراد مبتلا به سرطان معده در مراحل پیشرفته براي درمان مراجعه می کنند كه همين عامل درافزايش مرگ وميروسايرمشكلات اين بيماران حائزاهميت است.چراكه قدر مسلم خیلی برای درمان آنها کاری از دست پزشكان بر نمی آید، به گونه ای که امید به زندگی 5 ساله میان آنها حدود 12درصد است که این آمار پائین می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تأکید و تلاش ما برای تشخیص در مراحل اولیه و به کار بستن بهترین درمان برای این افراد است. حال آن که در غیر این صورت کار زیادی در راستای درمان برایشان وجود ندارد.

وی با اشاره به این که علائم سرطان معده با سایر بیماری های خوش خیم معده هم پوشانی و شباهت زیادی دارد به شفا آنلاین گفت: البته این امر به هیچ عنوان نباید موجب نگرانی مردم شود .ولي به طور کلی افراد بالای 45 سال در صورت مواجهه با علائمی نظیر کم خونی، بی اشتهایی، کاهش وزن واستفراغ خونی باید با پزشک معالج شان خيلي سريع مشورت نمایند.

وی اشاره کرد: سرطانی که در سن 25 سالگی خودش را نشان می دهد در حقیقت حاکی از رفتار بسیار مهاجم سلول های تومورال بوده و به طور قطع کاردرمانی در آنها بسیار ضعیف و امید به زندگی هم خیلی کمتر است.

وی با بیان این که در راستای پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان از لحاظ تغییر هرم جمعیتی نمی توان کار موثری انجام داد افزود: تغییر شیوه زندگی، عدم مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای دارای مواد نگهدارنده و نیترات دار و ترک استعمال دخانیات در پیشگیری بسيار حائز اهمیت است.

گفتگو:شبنم طاهري

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: