کد خبر: ۴۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۳ - 2015January 10
شفاآنلاین- معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جمعیت سطح جهان درحال تغییر و افزایش است گفت: روند جمعیتی ایران به سمت کاهش رفته است.

به گزارش خبرنگار شفاآنلاین دکترمحمد اسحاقی  در نشست علمی سلامت خانوداه و تعالی اجتماعی درباره میزان باروری در کشور اظهار کرد: صاحب نظران اعتقاد دارند زمانی که نرخ باروری به زیر 2.1 برسد درحال خارج شدن از مرکز جایگزینی هستیم و این درحالی است که درحال حاضر میزان باروری در کشورما 1.7 است.

وی ادامه داد: در سال 1371 هجری شمسی میزان باروری به 4.0رسید ودرسال 79 این رقم به 2.1 رسید و درسال85 نرخ باروری کاهش پیدا کرد و به 1.8 رسید . طبق آمار ثبت احوال میزان باروری در سال 90 به 1.7 و طبق آمار سازمان ملل این رقم 1.6 است.

استادیار دکتری فقه و حقوق با بیان اینکه این کاهش نرخ باروری در تمام اقوام و قومیت ها وجود دارد تصریح کرد: در بین کشور های اسلامی ایران اولین کشور درکاهش نرخ باروری است و با این روند جامعه به سوی سالمندی پیش می رود.

دکتر اسحاقی همچنین درباره مهمترین مسائل و چالش های جمعیتی اظهار کرد: بحران میزان باروری و تحدید نسل، کاهش  کلی جمعیت، بحران کاهش نیروی انسانی کار و سالمندی از مهمترین مسائل و چالش های جمعیتی به حساب می آید.

وی بالا رفتن شاخص امید به زندگی و زیاد شدن جمعیت مسن را یکی از افتخارات کشور دانست و بیان کرد: پیر شدن در جامعه ما به سرعت صورت خواهد گرفت.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه روند های طلاق و بیکاری در حال افزایش است خاطرنشان کرد: بیشتر طلاق ها در 5 سال اول زندگی رخ می دهد و این به علت احساسی برخورد کردن با موضوع است.

استادیار دکتری فقه و حقوق درباره عومل طلاق گفت: ازدواج های اجباری،مواد مخدر، فقر، بیکاری، نداشتن مسکن، پرکاری اشتغال برای هر یک از زوج ها در دراز مدت وهمچنین تغییرهای ارزشی و اخلاقی از عوامل طلاق ها به حساب می آیند.

وی تاکید کرد: هدف تنها افزایش جمعیت صرف نیست بلکه جلوگیری از کاهش نرخ باروری کلی و ارتقای نرخ باروری تا بالاتر از نرخ حد جانشینی است که 2.1 می باشد.

دکتر اسحاقی با بیان اینکه برای زنان شاغلی که باردار می شوند مرخصی بین 6 تا 9 ماه وجو دارد اظهار کرد: به تازگی برای پدران نیز مرخصی دو هفته ای تصویب شده است که باید اجرا شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: