کد خبر: ۷۳۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 17
شفا آنلاین>اجتماعی>صنعت زغال‌سنگ کشور روزهاي سختي را سپري می‌کند. مشکلات متعدد، اين صنعت را با ذخاير چند ميليون ساله وارد بحران کرده است که اگر براي آن چاره‌انديشي نشود نه‌تنها آينده شغلي ده‌ها‌هزار نفري که در اين صنعت مشغول کارند به خطر می‌افتد، بلکه صنايع وابسته به آن همچون فولاد نيز دچار مشکل می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، با اين حال و در شرايطي که معادن زغال‌سنگ به دليل مشکلات مالي تعطيل و هر روز بر تعداد معدنچيان بيکار افزوده می‌شود، شرکت‌هاي توليد‌کننده فولاد براي تأمين سوخت کوره‌هاي خود از زغال‌سنگ وارداتي استفاده می‌کنند. فعالان معدنی این عرصه معتقدند به دلیل این‌که در سال‌های اخیر در معادن زغال‌سنگ سرمایه‌گذاری‌های لازم نشده، اکنون وضع این معادن به ‌جایی رسیده که بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر به دلیل نبود فناوری و تجهیزات مورد نیاز از دسترسی به ذخایر زغال‌سنگ که در اعماق زمین جای گرفته است، محروم مانده‌ایم چرا که گفته می‌شود ابزار معدنکاری و تجهیزات معادن فعال زغال‌سنگ ایران همان تجهیزاتی هستند که در دهه ٤٠ روس‌ها در ذوب‌آهن اصفهان برای طراحی کوره‌های زغال‌سنگ استفاده می‌کردند.

بی‌گمان در شرایطی که استفاده از فناوری‌های قدیمی و ضریب بالای نیروی انسانی به کار گرفته شده، قیمت زغال‌سنگ تولیدی در ایران را به‌طور چشمگیری افزایش داده است، فعالان این بخش تنها راهکار نجات خود را در افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

افزایشی که با وجود تصویب در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرایی نشده است و شرکت ذوب‌آهن به‌عنوان تنها خریدار زغال‌سنگ‌های کک حاضر به تبعیت از آن نیست.

ذوب‌آهن درحالی حاضر به پرداخت قیمت‌های جدید نیست که تولیدکنندگان زغال‌سنگ تقاضای افزایش ۱۹درصدی قیمت‌ها را داشتند. اما با توجه به شرایط رکود بازار فولاد، زغال‌سنگی‌ها درنهایت به افزایش ۱۵درصدی قیمت تن داده و به ناچار از میزان تولیدات خود کاستند، تولیداتی که دیگر مقرون به صرفه نیست.در این بین جعفر سرقینی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر کاهش تولید زغال‌سنگ بر شرایط دشوار این روزهای زغال‌سنگی‌ها صحه می‌گذارد.

او با بیان این‌که میزان تولیدات زغال‌سنگ در‌ سال ٩٣ در مقایسه با‌ سال ٩٢ با رشد ٢٠‌درصدی مواجه بوده است، گفت: متاسفانه میزان تولید این محصول در ٣ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته با کاهش مواجه شده است که با توجه به تعیین تکلیف شدن قیمت‌ها شاهد جبران افت تولید در نیمه دوم‌ سال‌جاری خواهیم بود.

او درحالی تعیین تکلیف قیمت‌ها و افزایش ١٥‌درصدی قیمت زغال‌سنگ خام و کنسانتره و کک را عامل افزایش تولید این محصولات در ماه‌های آتی و جبران عقب‌ماندگی ٣ ماهه نخست ابتدای ‌سال عنوان می‌کند که باوجود گذشت یک ماه از ابلاغ این افزایش قیمت به ذوب‌آهن اصفهان، تاکنون هیچ‌گونه موافقتی برای اجرای قیمت‌های جدید ازسوی این مصرف‌کننده بزرگ اعلام نشده و همچنان بر مبنای قیمت‌های اصلاح نشده ‌سال ٩٣ با معادن زغال‌سنگ اقدام می‌شود.

تنها به زغال‌سنگی‌ها وام می‌دهیم
معاون معدنی وزیر صنعت همچنین در رابطه با دیگر سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت از تولید زغال‌سنگ، اعلام کرد: در‌ سال‌جاری تنها برای این بخش تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است. حمایت از بخش خصوصی، حضور بیشتر این بخش در اکتشاف و نیز رونق در صنایع معدنی سیاست جدی وزارت صنعت در‌ سال ۹۴ است، این درحالی است که به تناسب این سیاست‌ها، حمایت‌های مالی و تسهیلاتی نیز از معادن صورت خواهد گرفت.

وی بودجه در نظر گرفته شده برای اختصاص تسهیلات در این بخش طی ‌سال‌جاری را ٥٠‌میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حتی به برخی از متقاضیان تا سقف ٣‌میلیارد هم تسهیلات اختصاص داده شده است.معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه در واکنش به برخی اظهارات که صادرات را راهکار برون‌رفت از مشکلات فعلی صنعت زغال‌سنگ اعلام می‌کند، گفت: هیچ محدودیتی در صادرات این محصولات وجود ندارد ولی از آن‌جایی که تولیدات این معادن در کارخانجات ذوب‌آهن مورد مصرف قرار می‌گیرد دلیلی برای صادرات آن وجود ندارد.

بهای زغال‌سنگ در ایران بالاتر از قیمت جهانی
او خاطرنشان کرد: درحال حاضر با توجه به این‌که قیمت تمام‌شده محصول نهایی زغال‌سنگ از قیمت تمام‌شده این محصول در جهان بالاتر است، به همین دلیل صادرات محصول با صرفه اقتصادی همراه نخواهد بود و خریداران خارجی نیز تمایلی برای خرید این کانی با قیمتی بالاتر از قیمت معمول بازار جهانی نخواهند داشت. به گفته سرقینی در راستای حمایت از معدن‌کاران در این بخش تعرفه واردات از ٤‌درصد به ٧‌درصد افزایش یافته است.

در این بین فعالان این صنعت بر این باورند که از آن‌جایی که در واحدهای معدنی زغال‌سنگ قیمت تمام شده و درآمد حاصل شده با هم سربه‌سر می‌شود و درواقع سودی عایدشان نمی‌شود، از این‌رو آنها فرصتی برای بازسازی و نوسازی معادن پیدا نمی‌کنند و همین امر موجب شده با متوسط جهانی فاصله زیادی داشته باشند اما در مقابل می‌توان گفت که افزایش قیمت بیشترین سود را برای واحدهای فرآوری و کک‌سازی به همراه خواهد داشت.

حال آن‌که معادن زغال‌سنگ با ایجاد بالغ بر ۸هزار شغل مستقیم و کارگاهی حال و اوضاع چندان مطلوبی نداشته و انتظار می‌رود به دلیل عدم اجرای مصوبه دولت در رابطه با افزایش قیمت محصولات تولیدی در این معادن، رو به تعطیلی روند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: