کد خبر: ۹۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>مروری بر گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت می‌تواند آینه‌ای از مسائل بهداشتی را که جهان سال گذشته پشت سر گذاشته است به ما نشان دهد.
به گزارش شفا آنلاین، برخی از موضوعات مطرح‌شده توسط این سازمان دارای ارزش جهانی هستند، مانند موضوع مربوط به کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس یا مبارزه با بیماری‌هایی مانند ایدز و زوال عقلی، برخی نیز مانند مالاریا بیشتر ذیل موضوعات منطقه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند.

به جز برخی اشتباهات فاحش نشر، مانند تیتر اشتباه برای برخی مطالب یا تکرار بی‌مورد آنها طی گزارش، غایب بزرگ گزارش سازمان شیوع یکباره ابولا در غرب افریقا بود که مدت‌ها خبر مهم رسانه‌ها شد و نظام جهانی بهداشت را به چالشی جدی کشاند.

شاید دلیل این نادیده‌گیری بزرگ انتقاد جدی رسانه‌ها و کارشناسان به اقدامات بسیار دیرهنگام و ناکافی سازمان برای اعلام وضع فوق‌العاده در کشورهای آلوده و مقابله با این مشکل بزرگ بود. جزئیات هر کدام از موضوعات مطرح‌شده در گزارش را می‌توانید از طریق آدرس http://www.who.int/features/2015/year: review/en/ پیگیری کنید.

       ژانویه: آمادگی برای موارد اورژانس . سازمان اصلاحات بسیاری را در سازمان‌های تابعه خود به‌وجود آورد تا در مواقع لزوم در همه‌گیری و موارد اورژانس پزشکی بتواند کارایی داشته باشند. این اقدامات شامل ایجاد یک برنامه سراسری و یکپارچه است تا بتواند در مواقع لزوم به شیوع بیماری‌ها و موارد اورژانس پاسخی سریع دهد، نیروی کاری برای سلامت جهانی پیش‌بینی کند و صندوقی برای امور اورژانس به‌وجود آورد. درضمن کمک به جنگ‌زدگان اوکراینی از جمله اقدامات سازمان بود.

       صدا را کم کنید. سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، بیش از یک میلیارد نوجوان و جوان به دلیل استفاده نادرست از وسایل شخصی صوتی و قرار گرفتن درمعرض سطح مخرب صدا در محیط‌های تفریحی در خطر کاهش میزان شنوایی قرار دارند. در روز جهانی مراقبت از گوش، 3مارس، سازمان اعلام کرد گوش دادن به صداهای بیشتر از 100 دسی‌بل برای 15 دقیقه می‌تواند به از دست دادن دائمی شنوایی منجر شود.

       مارس: مصرف شکر را کم کنید. دستورالعمل جدید سازمان پیشنهاد می‌دهد بزرگسالان و کودکان میزان دریافت شکر خالص را به 10درصد از کل انرژی روزانه کاهش دهند. کاهش بیشتر شکر تا زیر 5درصد یا روزانه 25 گرم برای بزرگسالان می‌تواند فواید بیشتری هم داشته باشد.

       زوال عقلی رو به افزایش است. نزدیک به 50میلیون نفر در جهان به زوال عقلی مبتلا هستند که نزدیک 60درصد از آنها در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند. دکتر چان، مدیرکل سازمان، در اولین «کنفرانس کنش جهانی علیه زوال عقلی» گفت: «موج زوال عقلی پیش روی ما قرار دارد. ما باید برای تحقیقاتی که به درمان این بیماری منجر شود، بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، اما درضمن افزایش کیفیت زندگی افرادی که با این ضایعه سر می‌کنند و حمایت از مراقبان آنها را هم نباید از یاد ببریم.»

آوریل: غذای ناسالم عامل 200 نوع بیماری
       سازمان در روز جهانی بهداشت در 7 آوریل خطراتی را که به‌واسطه غذای ناسالم ممکن است به‌وجود بیاید و نیز لزوم اقدام هماهنگ در سراسر زنجیره تامین غذا برای ایمنی غذاها را خاطرنشان کرد.

       هند در راه امحاء مالاریا. درهند، گسترش آزمایش‌های تشخیصی برپایه جوامع و ارائه درمان در نقاط دورافتاده توانسته است میزان ابتلا به مالاریا را کاهش دهد. از سال 2005، وزارت سلامت و رفاه خانوادگی هند بیش از 900هزار داوطلب و کادر درمانی زن را آموزش داده و برای مبارزه با این بیماری به روستاهای با بیش از 1000 نفر جمعیت فرستاده است.

       می: کمک به زلزله‌زدگان نپال. پس از آنکه زلزله نپال 90درصد از ساختار سلامت و درمان این کشور را از بین برد، سازمان به کمک خدمات سلامت کودکان و مادران شتافت. درمانگاه‌های مادران که در بیمارستان‌های صحرایی بر پا شدند، توانستند خدمات موقت فوری در اختیار افراد نیازمند بگذارند.

       افزایش دسترسی به داروهای حیات‌بخش. سازمان برخی داروهای جدید برای درمان هپاتیت C و سل مقاوم به داروهای ترکیبی و برخی سرطان‌ها را در فهرست الگوی داروهای ضروری قرار داده است. این حرکت می‌تواند راه را برای دسترسی بهتر به داروهای جدید باز کند و می‌تواند فواید بالینی مشخص و تاثیرات چشمگیر بر سلامت عمومی به‌دنبال داشته باشد. دولت‌ها و موسسات سراسر جهان در خیلی از موارد از این فهرست برای اولویت‌بندی دسترسی به دارو استفاده می‌کنند.

       نامگذاری مهم است. سازمان از دانشمندان، مسئولان دولتی و رسانه‌ها خواست تا هنگام نامگذاری یا نام بردن از بیماری‌های جدیدی که انسان‌ها را مبتلا می‌کنند، جنبه‌های منفی را که به ملیت، اقتصاد و مردم مربوط می‌شوند به حداقل برسانند. نام‌هایی مانند «آنفلوآنزای خوکی» یا «نشانگان تنفسی خاورمیانه» می‌تواند به برخی جوامع یا بخش‌های اقتصادی مشخص برچسب بزند و تبعات جدی برای زندگی مردم به دنبال داشته باشد.

       قاچاق دخانیات را متوقف کنید. ازمیان بردن قاچاق مواد دخانی برای دولت‌ها سالانه درآمدهای مالیاتی معادل 31میلیارد دلار به همراه می‌آورد که می‌تواند درخدمت سلامت عمومی و کاهش جرم قرار گیرد. در 31 می، روز جهانی بدون دخانیات، سازمان از کشورهای عضو خواست تا پروتکل «محو تجارت غیرقانونی محصولات دخانی» را امضا کنند.

       ژوئن: اهدای خون، رایگان و همیشگی. در روز جهانی اهدای خون،14ژوئن، سازمان از همه خواست تا به طور مرتب و رایگان خون اهدا کنند تا بتوان جان میلیون‌ها نفر را در سال نجات داد. سازمان از همه کشورها خواسته است تا سال 2020 تلاش کنند که 100درصد خون مورد نیاز را از منابع داوطلبانه و بدون پرداخت پول تامین کنند.

       دسترسی همگانی به سلامت. سازمان و گروه بانک جهانی در گزارش «پیگیری پوشش همگانی سلامت» اعلام کردند، 400میلیون در سراسر جهان به خدمات درمانی دسترسی ندارند و پرداخت برای درمان سبب می‌شود تا 6درصد از مردم کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد پایین به فقر شدید دچار شوند.سازمان به کشورها پیشنهاد داده است تامین 80درصد خدمات ضروری سلامت را برای هدف خود قرار دهند.

       ژوئیه: نسلی عاری از ایدز و هپاتیت B. کوبا نخستین کشوری بود که اعلام کرد انتقال ایدز و سیفلیس از مادر به نوزاد را متوقف کرد. سالانه 4/1میلیون زن مبتلا به ایدز باردار می‌شوند که اگر تحت درمان قرار نگیرند به‌احتمال 14 تا 45درصد طی مراحل بارداری یا زایمان و شیردهی بیماری را به نوزاد خود منتقل می‌کنند. با دادن داروهای ضدرتروویروس به مادر و نوزاد این خطر به یک‌درصد می‌رسد. چین نیز با اعمال یک برنامه گسترده واکسیناسیون در 25 سال گذشته توانسته است هپاتیت B را تقریبا کامل از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان کبد و سیروز را کاهش دهد. درحال‌حاضر، 90میلیون نفر در چین مبتلا به نوع مزمن هپاتیت B و 10میلیون مبتلا به هپاتیت C هستند.

       اوت: در این ماه خبرها محدود بودند به حمایت از شیردهی مادران در محیط‌های کاری و بزرگداشت قهرمانان عرصه سلامت و درمان که در وضعیت‌های ناامن به درمان مردم پرداخته‌اند.

       سپتامبر: اطمینان از زندگی سلامت و افزایش رفاه برای همه. «اهداف توسعه پایدار» در مجمع عمومی سازمان ملل، از سوی رهبران جهان تایید شد. با توجه به تاکید بر 13 هدف مندرج در سند توسعه پایدار که طیف وسیعی از فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت در آنها جای می‌گیرند، سلامت نقشی محوری در این اهداف دارد.

       همه بیماران ایدزی درمان شوند. سازمان در رویکردی جدید پیشنهاد داده تا داروهای ضدویروس به محض تشخیص ایدز و نه پس از شروع عوارض بیماری، به بیمار داده شوند. تحقیقات نشان داده‌اند، شروع زودهنگام داروهای ضد‌رتروویروسی به سلامت مبتلایان کمک می‌کند و خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد. درضمن به پیشنهاد سازمان بهتر است این داروها حتی پیش از آلودگی در اختیار گروه‌های پرخطر قرار گیرند.

       کمک به سیل پناهندگان. سازمان با کمک نهادهای دیگر ملل متحد در حال اقداماتی است که بتواند آلام و دردهای سیل نامنتظره پناهجویان را التیام بخشد. این اقدامات شامل تامین دارو و لوازم پزشکی، آموزش کارکنان بخش سلامت در محل‌های ورودی، برگزاری برنامه‌های ایمن‌سازی و آموزش مباحث سلامت به پناهجویان است. مشکلات عمومی سلامت پناهجویان مانند جراحات، سوختگی‌ها، ضایعات روانی به همراه برخی عفونت‌های خاص که مربوط به فقر بهداشتی در طول سفر می‌شوند، در این افراد حادتر بروز می‌کند.

       کمک به زائران حج. سازمان هر سال 25هزار نیروی کمکی بهداشتی را برای برآورده شدن نیازهای درمانی و بهداشتی 2میلیون زائر مکه که برای مراسم حج به عربستان می‌روند به این شهر اعزام می‌کند. درضمن ایجاد 5 بیمارستان موقت از جمله اقدامات درمانی سازمان در طول اجرای مراسم حج است.

       اکتبر- سالمندان جهان دوبرابر می‌شوند. بنا بر تخمین سازمان تعداد افراد بالای 60 سال تا سال 2050 دوبرابر خواهد شد و یک نفر از هر 5 نفر در جهان بالای 60 سال خواهد بود. براساس «گزارش جهانی درباره سالمندی و سلامت» برای روبرو شدن با این وضعیت باید تغییرات زیادی در ساختار نظام سلامت کشورها به‌وجود آید.

       قربانیان حوادث رانندگی بسیارند. سازمان گزارش می‌کند که سالانه حدود 25/1میلیون نفر براثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. 90درصد از حوادث رانندگی در کشورهایی رخ می‌دهند که 54درصد از وسایل نقلیه را دارند. کمترین میزان تلفات متعلق به کشورهای ثروتمند اروپایی است و بیشترین متعلق به آفریقا.

       نوامبر: درماه نوامبر گزارش سازمان مربوط بود به محو تقریبا کامل برخی بیماری‌های مسری با استفاده از برنامه فراگیر واکسیناسیون و اهمیت موضوع مقاومت‌ها دربرابر آنتی‌بیوتیک‌ها که درمورد برخی بیماری‌ها مانند سل شکل حاد به خود می‌گیرد و بیم آن می‌رود که استفاده بی‌رویه از این داروی شفابخش باعث شود بشر در آینده نزدیک از بیماری‌های عفونی ساده جان بدهد. خبر خوش هم آن بود که تعداد مادرانی که حین زایمان جان خود را از دست می‌دهند، طی 25 سال گذشته نصف شده است. سازمان می‌خواهد این آمار را تا سال 2030 به صفر برساند.

       دسامبر: مهم‌ترین خبر این ماه یا حتی این سال برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس بود که توجه همه جهانیان را به خود جلب کرد. بنابر اعلام سازمان، سالانه حدود 7میلیون نفر براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تغییرات اقلیمی باعث افزایش تلفات بیماری‌هایی مانند مالاریا، اسهال، گرمازدگی و سوءتغذیه خواهد شد. در این کنفرانس سازمان نمودارهایی را برای نمایش تاثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت بشر ارائه داد.‌ WHO
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: