کد خبر: ۳۴۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024April 15
به‌نظر می‌رسد ریسک‌های سیاسی هفته‌های اخیر از بین نرفته و معامله‌گران افزایشی با تکیه بر همین ریسک‌ها در حال رشد نرخ ارز هستند. برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، روند افزایشی بازار ارز در هفته جدید متوقف نشد.
شفاآنلاین>سلامت>پاسخ شجاعانه، گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازارهای مالی دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش شفاآنلاین:در معاملات ساعات گذشته پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی بازار جهانی انرژی، قیمت نفت برنت دریای شمال با ۷۱ سنت افزایش به ۹۰.۴۵ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت آمریکا هم ۶۴ سنت معادل ۰.۷۵ درصد بالا رفت و ۸۵.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

المیادین به نقل از بلومبرگ دررابطه با افزایش قیمت نفت نوشت: نفت به بالاترین سطح خود از اکتبر تاکنون جهش کرد و با ۲.۶ درصد افزایش به ۹۲ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی امسال ۱۹ درصد افزایش یافته است.

پس از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که سرمایه‌گذاران را به سمت افزایش تقاضا برای پناهگاه‌های امن سوق داد، قیمت طلا از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت و به بالاترین سطح خود در روز جمعه رسید و برای چهارمین هفته متوالی به سمت افزایش رشد پیش می‌رود.

قیمت سکه و طلا

برخی از معامله گران می‌گویند در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تشدید تنش‌ها و نحوه پاسخگویی ایران به حمله روز یکم آوریل دمشق بار دیگر بازار ارز و سکه را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

بازار ارز و سکه تهران که در روز‌های اخیر تحت تاثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بر مدار نوسان هیجانی حرکت کرد، به نطر می‌رسد امروز از مولفه مهم حمله بامداد یکشنبه ایران به مناطقی در اسراییل اثر بپذیرد؛ موضوعی که تا این لحظه در صدر اخبار مهم جهان قرار گرفته است. برخی فعالان بازار توصیه می‌کنند در این شرایط هیجان بازار از خرید صرف نظر شود.

معامله‌گران نقش ریسک‌های سیاسی (ازجمله عملیات‌های نظامی) را در روند بازار پررنگ توصیف می‌کنند چراکه معامله گران با هدف در امان نگه داشتن دارایی‌های خود از موج افزایش قیمت‌ها، در شرایط تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی، اقدام به خرید هیجانی می‌کنند و با فروکش کردن اخبار دچار زیان می‌شوند.

روز یکشنبه ۲۶ فروردین تا لحظه تنظیم این خبر بر اساس شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز و در پی حمله ایران به رژیم اشغالگر اسرائیل قیمت طلا و سکه افزایش چشمگیری داشت به طوری که قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۸۳۲ هزار، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

کاهش دلار؟

 به‌نظر می‌رسد ریسک‌های سیاسی هفته‌های اخیر از بین نرفته و معامله‌گران افزایشی با تکیه بر همین ریسک‌ها در حال رشد نرخ ارز هستند.

 برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، روند افزایشی بازار ارز در هفته جدید متوقف نشد.

بسیاری از رسانه‌های غربی در روزهای پایانی هفته گذشته با مطرح کردن احتمالات مختلف، نحوه پاسخگویی ایران به حمله اخیر اسرائیل را بررسی کردند. بسیاری از این رسانه‌ها معتقد بودند که در همین چند روز پیش‌رو ایران به طرق مختلف پاسخ دست‌درازی اسرائیل به کنسولگری خود را خواهد داد. به تبع این اخبار رفتار هیجانی بازار نیز تداوم یافت و نرخ ارز به قله‌های قیمتی جدیدی رسید.

به عقیده برخی از تحلیلگران درصورتی که توقیف کشتی اسرائیلی در آب‌های خلیج‌فارس با پاسخ جدید مواجه نشود، بازار این اتفاق را به عنوان پاسخ ایران در نظر گرفته و پس از آن روند کاهشی آغاز می‌شود. برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها، روند افزایشی بازار ارز در هفته جدید متوقف نشد.

یستم فروردین ماه بود که رییس کل بانک مرکزی در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد: نرخ ارز بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.

او به قیمت ۲۸ هزار و پانصد تومان اشاره کرد و گفت: جایی برای نگرانی وجود ندارد که نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی افزایش یافته است، زیرا حتی یک نفر نیست که بتواند ادعا کند که کالایی به کشور وارد کرده و با نرخ ارز ۶۰ هزار تومان واردات کرده باشد، به هر حال بانک مرکزی تمام نیاز‌های قانونی را با نرخ‌های ۲۸۵۰۰ یا محدوده ۴۰ هزار تومان در یک کانال با نوسانات دو سه درصد تامین کرده و امسال هم همین سیاست ادامه خواهد یافت.

بورس سرخپوش شد

شاخص کل بورس ۱۱ هزار و ۱۹۳ واحد فرو ریخت/ شاخص هم‌وزن ۲ هزار و ۶۷۷ واحد ریزش کرد/ ۵۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد/ ارزش معاملات خرد ۱۲۹۷ میلیارد تومان شد/ حجم معاملات خرد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم بود/ ۴۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد.

بازار سهام روز گذشته هم یکپارچه سرخپوش شد؛ این در حالی است که هیات مدیره سازمان بورس برای جلوگیری از ریزش بازار سهام تحت تاثیر حمله شب گذشته سپاه پاسداران به مواضع رژیم صهیونیستی، محدودیت دامنه نوسان سهام را منفی و مثبت یک درصد اعلام کرده بود. با این حال بازار سهام روند ریزشی روز گذشته را ادامه داد و تنها اندکی از شدت این سقوط کاسته شد.

بازار سهام امروز هم فروشنده بود و با فرار پول حقیقی از سهام صندوق‌های درآمد ثابت روبه‌رو شد. حتی محدودیت دامنه نوسان منفی و مثبت یک درصدی هم نتوانست تعادل را به بازار سهام بازگرداند و این بازار همچنان مسیر خود را در روند نزولی ادامه داد. گفتنی است ارزش صفوف فروش در پایان بازار امروز سه هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود، در حالی که ارزش صفوف خرید به‌سختی ۱۱۲ میلیارد تومان شد. امروز ۹۳ درصد نمادها منفی بودند. شاخص کل بورس امروز با ریزش ۱۱ هزار و ۱۹۳ واحدی، ۰.۵۱ درصد پایین رفت و در سطح دو میلیون و ۱۹۶ هزار و ۷۷۶ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در روندی مشابه اما با شتاب کمتر، دو هزار و ۶۷۷ واحد افت کرد و با عقب‌گرد ۰.۳۷ درصدی در سطح ۷۲۳ هزار و ۵۳۹ واحد متوقف شد. حجم معاملات خرد سهام و حق تقدم در معاملات روز جاری به‌شدت کاهشی بود و در سطح ناامیدکننده ۲.۵ میلیارد برگه سهم قرار گرفت. ارزش معاملات خرد نیز بسیار نامطلوب بود و ۱۲۹۷ میلیارد تومان شد. سهام و حق تقدم، امروز هم شاهد خروج پول حقیقی بودند. امروز حقیقی‌ها ۵۷۲ میلیارد تومان پول از سهام و ۴۵۴ میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت خارج کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: