کد خبر: ۳۴۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 25
حرکت صحیح لوله‌های رحمی به‌سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل‌گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد. اگر به‌هر‌دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.
شفاآنلاین>سلامت>لوله‌های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای وقوع بارداری، وجود لوله‌های رحمی سالم ضرورت دارد؛ به‌طوری‌که در صورت ایجاد هرگونه انسداد در لوله‌ها یا کاهش تحرک و آسیب به لوله‌های رحمی، عملکرد آن‌ها مختل شده و باعث می‌شود لقاح یا حرکت سلول تخم به داخل رحم صورت نگیرد و سبب ناباروری در زنان شود.

به گزارش شفاآنلاین:متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض انسداد یا بسته‌شدن و حرکت نامناسب لوله‌های رحمی نازایی و حاملگی خارج رحم را ازجمله‌پیامد‌های این عارضه عنوان کرد.

دکتر زهرا نائیجی با اشاره به اینکه سیستم تولید مثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند، لوله‌های رحمی است. نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزادشده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل‌شده از واژن را نیز به تخمک برساند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات، لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به‌سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل‌گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.

دکتر نائیجی تأکید کرد: اگر به‌هر‌دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل درد‌های مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

نشانه‌های بسته‌شدن لوله‌های رحمی

دکتر نائیجی به نشانه‌های بسته‌شدن لوله‌های رحمی اشاره کرد و افزود: زمانی که لوله‌های رحمی بسته باشند، نشانه‌های این عارضه در زنان مختلف نیز متفاوت است؛ از درد‌های شکمی و نازایی گرفته تا بارداری خارج از رحم، از نشانه‌های این عارضه است.

وی درباره دلایل بسته‌شدن لوله‌های رحمی نیز گفت: عفونت‌ها، مهم‌ترین علت بسته‌شدن لوله‌های رحمی هستند؛ اما جراحی‌هایی که در شکم انجام می‌شود نیز ممکن است چسبندگی ایجاد کنند و باعث این عارضه شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ممکن است هر عمل جراحی‌، عارضه چسبندگی یا بسته‌شدن لوله‌های رحمی را به‌دنبال داشته باشد، عنوان کرد: این عارضه ممکن است به‌دنبال یک عمل سزارین تا جراحی ساده آپاندیس ایجاد شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه درباره درمان بسته‌بودن لوله‌های رحم عنوان کرد: اگر علت بسته‌شدن لوله‌ها عفونت باشد، تکلیف روشن است و با انواع روش‌های دارویی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها با تجویز پزشک متخصص این عارضه برطرف خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه زمانی که تنها یک لوله بسته باشد، امکان بارداری وجود دارد، ادامه داد: زمانی که هر دو لوله رحمی بسته باشد، درمان توسط روش‌های هیستروسکوپی یا کمک‌باروری مثل IVF انجام می‌شود.

به گفته دکتر نائیجی حفظ بهداشت در زنان با هدف پیشگیری از عفونت‌های تناسلی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: جراحی‌های بی‌مورد و عمل‌های سزارینی که بدون دلیل جایگزین زایمان طبیعی می‌شود، از عوامل مهم چسبندگی و انسداد لوله‌های رحمی است.

وی به افرادی‌ که جراحی‌های لگنی کرده‌اند و در‌پی آن عفونت داشته‌اند، توصیه کرد در صورت تأخیر در سیکل قاعدگی حتما تست بارداری را انجام دهند، چون بارداری خارج از رحم مهم‌ترین عارضه آسیب به لوله‌های رحم است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: